Október 2018

Deň mlieka

Pripomenuli sme si so žiakmi ako každý rok DEŇ MLIEKA rôznymi aktivitami, zameranými na zvýšenie jeho spotreby a povedomia o jeho význame pre rast a vývin dieťaťa. Akcia sa začala zaujímavou prezentáciou o mlieku, v triedach všetci žiaci následne pracovali na veselom kvíze o mliečku.

Prváci na matematike a slovenskom jazyku riešili zapeklité mliečne úlohy, spočítavali kravičky a syry na matematike a lúštili hádanky na slovenskom jazyku, druháci vyrábali kravičkové škrabošky na tvár , tretiaci si urobili taštičky z tetrapakov a štrvrtáci dokonca vyrobili ozajstnú kravičku z tetrapakov.

Všetci sme si na desiatu priniesli mliečne výrobky. Atmosféru počas veľkej prestávky umocňovali aj tričká vo farbe mliečka.

Mgr. Júlia Filová

obrobrobrobrobr


Účelové cvičenia

Každý rok sa tradične na jeseň konajú účelové cvičenia. Počas dvoch dní si naši žiaci najskôr teoreticky a potom prakticky precvičia vedomosti a zručnosti z týchto oblastí: civilná ochrana, dopravná výchova, zdravotná výchova a pohyb a pobyt v prírode. Tento rok sme pre našich žiakov pripravili ešte ďalšie stanovištia a to streľbu zo vzduchovky a hod granátom. Ďalej sme našim žiakom pripravili prekvapenie a to, že sme privítali na našej škole aj hasičov, ktorí nám porozprávali a predviedli zopár ukážok z ich práce. Žiaci si to potom následne mohli aj vyskúšať. Ďakujeme pánovi Strežovi a hasičskému zboru z Dolného Kubína.

PaedDr. Elena Vrábľová

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Kuba z projektu Svet okolo nás

Kuba je najväčší ostrov súostrovia Veľké Antily. Jej povrch tvoria široké, úrodné planiny, v juhovýchodnej časti vystriedané pahorkatinami a pohoriami.

Kuba je významným producentom cukru z cukrovej trstiny. No najviac príjmov do štátnej pokladnice tvoria peniaze z cestovného ruchu. Ľudí z celého sveta priťahujú najmä piesočnaté pláže, čistá a teplá voda a príjemná klíma.

Takto by sme mohli pokračovať vo vypočítavaní zaujímavostí Kuby - ostrova v Karibskom mori. Nechajme však rozprávať o Kube tých, ktorí sa sem vybrali s jediným zámerom - precestovať celú krajinu, natočiť film a vyrozprávať svoje zážitky žiakom základných škôl. Bola to iste neľahká úloha. O jej výsledku sa mohli presvedčiť naši žiaci 8. a 9. ročníka, ktorí sa 9. októbra 2018 stretli v kinosále Mestského kultúrneho strediska v Dolnom Kubíne.

V rámci edukačného projektu Svet okolo nás sme sa všetci stali účastníkmi programu „ Kuba – dve tváre slobody“. Program slovom a obrazom sprevádzali dvaja mladí cestovatelia, ktorí nám priblížili Kubu tak trochu inak, ako by sme si to prečítali v učebnici geografie či v školskom atlase. Boli to príjemné i menej príjemné poznatky. Vhodnou formou vytvorili priestor na záverečnú diskusiu, v rámci ktorej sa žiaci pýtali napríklad na dĺžku ich pobytu na Kube, na to, ako a čím sa tam ľudia zaoberajú, čo jedia, ako sa zabávajú, ako pracujú, či je tam bezpečne, akým jazykom sa tam ľudia dorozumievajú, alebo ako chutí cukor z cukrovej trstiny. Iste by sa pýtali aj viac, veď krajina je v blízkosti mora, s častým zemetrasením a s hurikánmi, o ktorých sa z času na čas dozvedia z televízie alebo internetu.

Plní dojmov z podujatia i z dnešného nevšedného dňa sme sa vlakom vrátili krátko popoludní do Dlhej nad Oravou.

PaedDr. Anna Freierová

obrobrobrobrobr


Tašky z odpadového materiálu

V dôsledku intenzívnej priemyselnej produkcie vzniká neúmerné množstvo plastového odpadu. S tým najzákladnejším sa stretávame aj v našich domácnostiach - všetko je zabalené v plastových obaloch a azda najviac zo všetkého tvoria plastové tašky.

Naše staré mamy a otcovia si však pamätajú aj časy, kedy plastové tašky neexistovali a všetko sa dalo rovnako dobre nosiť v tých najobyčajnejších taškách z kože alebo látok.

Na zasadnutí kolégia Zelenej školy, ktoré sa konalo 10. 10. 2018, sme sa rozhodli, že v rámci našej prioritnej témy, nazvanej „Odpad“, zameriame pozornosť na vlastnú výrobu tašiek z textilného odpadu. Ten totiž poskytuje možnosti na vlastnú šikovnosť, nápaditosť, farebnosť, kreativitu i overenie si vlastných schopností v oveľa väčšej miere, ako by to bolo pri výrobe z iných netradičných materiálov.

Do úlohy sme zapojili všetkých žiakov z I. a II. stupňa ZŠ, spolu s ich rodičmi i starými rodičmi, ktorých sme informovali prostredníctvom plagátu vo vestibule školy a oznamom na webovej stránke školy.

Okrem výroby tašiek sme si stanovili i ďalšiu úlohu - rozdať tieto tašky našim starším obyvateľom vo všetkých spádových obciach v rámci Mesiaca úcty k starším.

Úloha sa teda rozbehla - v domácnostiach si deti spolu s rodičmi ponachádzali staré, nepotrebné textílie, tričká, sukne, nohavice a množstvo iných, ktoré by len bez úžitku ďalej ležali v skriniach alebo by ich majitelia vyhodili. Z nich si nastrihali vhodné kusy, ktoré potom zošili podľa vlastných nápadov, možností a skúseností.

Na pôde školy sa tašky pozbierali a bolo ich neuveriteľne veľa - až 105 kusov. Najviac z nich vyrobili žiaci s rodičmi zo VI.A a VI.B, kde sa do výroby zapojili všetci žiaci, za čo im patrí veľká pochvala.

Prvá časť úlohy teda dopadla dobre, ale ako naše tašky prijmú ostatní občania? Dňa 26.10.2018 sme tašky osobne porozdávali nielen v Dlhej nad Oravou, ale aj v Dubovej, Hornej Lehote a v Krivej. Niektorým sme darovali aj maľovaný pozdrav od žiakov zo Školského klubu detí. Všetci, ktorým sme tašky darovali, sa potešili, našli sa aj takí, ktorí by si tašky zaplatili, ba dokonca sa jedna staršia pani od dojatia rozplakala. Nebolo vzácnosťou, že starkí žiakom darovali cukríky, postískali ruky, objali si ich, pobozkali, poďakovali.

Spoločná vec sa teda vydarila. A to vlastne dvojnásobne: výrobou užitočných predmetov z odpadových materiálov a krôčikom do srdca ľudí vyššieho veku.

Na tieto chvíle určite nikto z nás nezabudne.

Na záver chceme poďakovať všetkým, ktorí sa do tohto projektu zapojili.

PaedDr. Anna Freierová

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Exkurzia do RTVS a Pamätného domu Jozefa Gregora Tajovského

O médiách a publicistike sa dnes veľa hovorí a každému je hneď jasné, čo si má pod danými pojmami predstaviť. Väčšina z nás však vníma konečné, teda finálne verzie relácií a programov a málokto sa zamyslí nad tým, čo všetko im predchádza. Práve toto zákulisie sme chceli žiakom priblížiť. Uvedomiť si, že za každou reláciou stojí práca celého štábu, žiakom pomohla zážitková forma exkurzie do RTVS v Banskej Bystrici.

V budove RTVS nás 11. 10. 2018 s úsmevom a dobrou náladou privítala moderátorka Rádia Regina - Mariana Kovačechová. Žiaci mali možnosť sadnúť si za spravodajské stoly, vyskúšať moderovanie a čítanie správ z čítačky. Žiaci sa výborne zabávali na svojich kamerových snímkach a rečových schopnostiach. Chlapcov priťahovala hlavne technika v podobe kamier. Redaktori upozornili žiakov aj na hoaxy a oboznámili ich s overovaním a získavaním zdrojov.

Čas bol však neúprosný a my sme sa museli vydať do ďalšieho cieľového miesta našej výpravy. Obec Tajov sa preslávila ako rodisko dvoch výnimočných ľudí – J.G. Tajovského a J. Murgaša.

Expozícia rodného domu J. G. Tajovského prináša mnoho zaujímavostí, listín, vynálezov a pamätných vecí zo života týchto rodákov. Zaujímavý výklad pani sprievodkyne nás presvedčil o tom, že išlo o ľudí , ktorí sa nebáli postaviť za svoj názor či myšlienku. Dôležité bolo žiť naplno, nebáť sa pustiť za svojím snom. Krásne posolstvo pre ďalšie generácie.

Mgr. Eva Laštíková

obrobrobrobrobr
obrobrobrobr


Testovanie pohybových predpokladov

Cieľom celoplošného testovania pohybových predpokladov žiakov prvých ročníkov nie je vyhľadať najtalentovanejšie deti, ale odporučiť deťom (aj rodičom) druhy športov (disciplín), v ktorých môžu byť deti úspešné, resp. vykonávanie daného športu ich bude zaujímať. Ak ich šport zaujme (nadchne), budú deti motivované a budú sa chcieť hýbať. Navrhnuté boli tieto testy: Telesná výška a telesná hmotnosť, zostava s tyčou, výdrž v zhybe s nadhmatom, skok do diaľky z miesta, 4x10 m člnkový beh, ľah –sed, predklon v sede s dosahovaním, kotúľanie 3 lôpt, vlajková naháňačka, vytrvalostný stupňovaný člnkový beh na 20 metrov.

Od školského roku 2018/2019 je testovanie povinné pre všetky deti 1. ročníkov základných škôl, ktoré absolvujú o dva roky rovnaké testy aj v 3. ročníku. Každé otestované dieťa dostane osvedčenie, ktoré bude obsahovať zoznam odporúčaných športov.

Mgr. Anna Potocká

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Svetový deň potravy

V stravovaní detí a mládeže je správna výživa prvým a základným krokom v predchádzaní chorôb v dospelosti. Dieťa získava stravovacie návyky a postoje k jedlu v rodine, ak rodina vedie dieťa k správnym stravovacím návykom, zdravá výživa sa môže pre dieťa stať úplne prirodzenou. V stravovní detí a mládeže sa pomerne často stretávame s nadmerným energetickým príjmom potravy, nedostatočnou konzumáciu ovocia, zeleniny, rýb a nesprávnym stravovacím režimom. Na základe týchto skutočnosti prijímajú viac energie ako ich organizmus dokáže spotrebovať, nemajú dostatočný príjem vitamínov, minerálnych látok a vlákniny, často vynechávajú raňajky a hlavným jedlom dňa je večera. Následky nesprávnej výživy detí a mládeže sa môžu prejaviť poruchami rastu a vývinu, vznikom obezity, zubného kazu alebo chudokrvnosti.

A preto si naša škola 16. októbra pripomína Svetový deň potravy. V tento deň si naši žiaci pripravujú chutnú, ale hlavne zdravú desiatu pre svojich spolužiakov. Niektorí si vymieňajú jabĺčka, iní sa zase snažia pripraviť to, čo ich spolužiak má najradšej. A všetci si na nej cez veľkú prestávku spoločne pochutnali.

PaedDr. Elena Vrábľová

obrobrobrobrobr


Energetika nás baví

Takýto názov mal edukačný program, ktorého sa zúčastnili žiaci 8. triedy. Program bol zameraný na environmentálnu výchovu a alternatívne zdroje energie. Žiaci navštívili Spojenú školu v Nižnej, kde prešli štyrmi časťami programu. Prvá časť bola zameraná na alternatívne zdroje energie s ukážkami výroby elektrickej energie pomocou makiet – fotovoltika, veterná energia, premena mechanickej energie. V druhej časti sa zoznámili s reálnymi ukážkami výroby elektrickej energie a využitím fotovoltiky priamo v škole. Tretia časť bola zameraná na aktivity súvisiace so šetrením elektrickej energie. Poslednou časťou bola exkurzia do firmy KOMTERM, ktorá sa zaoberá výrobou tepelnej a elektrickej energie z biomasy.

Ing. Jana Pavčová

obrobrobrobrobr


Kariérové poradenstvo

Cieľom aktivít kariérového poradenstva je pomôcť žiakom končiacim školskú dochádzku v základnej škole správne sa rozhodnúť pri výbere vhodnej kariérovej dráhy a predísť tak prípadnému zlyhaniu v profesijnom, ale aj osobnom živote.

V júni 2018 sa žiaci 8. triedy zúčastnili komplexnej diagnostiky intelektových schopností a osobnostných predpokladov pre voľbu budúceho štúdia na stredných školách. Diagnostika žiakov bola vykonaná skupinovou formou prostredníctvom testov. Realizovali ju zástupcovia CPPPaP z Dolného Kubína.

Po vyhodnotení testov odborníci CPPPaP znovu navštívili našu školu 19. októbra 2018. Individuálne konzultovali so žiakmi a na základe výsledkov vyšetrenia im boli navrhnuté možnosti výberu vhodnej strednej školy

Ing. Anna Oršuliaková

Deň jablka na 1. stupni

Oboznámenie sa s jablkami a ich odrodami patrí medzi hlavné náplne osláv Dňa jabĺk. Deň jablka (21.10.) pripadol na nedeľu, preto sme ho oslávili skôr.

Celý deň bol jabĺčkový. Deti si obliekli trička červenej, zelenej a žltej farby. Na desiatu im rodičia pribalili jablko. Počas veľkej prestávky sme si pochutili na domácej jablkovej výžive, jablkovom koláči, jablkovej štrúdli a 100% jablkovej šťave, ktorú deťom pripravili v škole pani učiteľky. Za odmenu žiaci vymaľovali jabĺčko a v závere dňa ho dostali v podobe záložky do knihy.

Naším cieľom bolo nenásilným a hravým spôsobom podporovať u detí konzumáciu ovocia a zeleniny. Deti boli jabĺčkovým dňom nadšené, veď predsa maškrtiť sa dá aj zdravo.

Mgr. Mária Maslíková

obrobrobrobrobr


Deň jablka – 2. stupeň

21.10. bol vyhlásený za Svetový deň jablka. Aby sa na toto výborné ovocie nezabudlo, pripomenuli sme si ho aj my na našej škole. Žiaci prišli do školy v tričkách farby jablka, v červenej, zelenej a žltej.

Okrem iného mal na desiatu každý pribalené čerstvé a chrumkavé jablko, na ktorých sme si všetci pochutili.

Podstatná myšlienka tohto dňa spočíva v tom, aby človek nikdy nezabudol, že jablko predstavuje symbol fyzickej, kultúrnej i genetickej pestrosti.

Ing. Jana Pavčová

obrobrobrobr


Planetárium v našej škole

Na dátum 23. október 2018 sa žiaci prvého stupňa veľmi tešili. Bol to totiž deň, kedy nás v priestoroch našej telocvične navštívilo mobilné planetárium.

Žiaci boli rozdelení do 4 skupín podľa ročníkov. Prváci a druháci sa zúčastnili krásneho programu s názvom So zvieratkami do vesmíru, tretiaci mali program Astronómia pre deti a štvrtákov zaujal Neuveriteľný vesmír.

Každá skupina musela najskôr vstúpiť do úžasnej nafúknutej „bubliny“, ktorá bola rozložená v telocvični. V tejto „bubline“ nás čakali na zemi poukladané žinenky a milá pani lektorka, ktorá nás milo privítala a vyzvala, aby sme si na žinenky ľahli a urobili si pohodlie.

Nasledovalo fantastické vesmírne divadlo premietané na okrúhlom strope „bubliny“. Počas premietaného filmu sa žiaci dozvedeli veľa zaujímavých informácií o vesmíre, o galaxiách, hviezdach a planétach v ňom.

Keď film skončil, žiaci mohli klásť otázky pani lektorke. A že to teda boli otázky! Pani lektorka však na každú otázku poznala odpoveď a priblížila tak žiakom mnohé fascinujúce informácie.

Planetárium v našej škole bola úžasná akcia, počas ktorej sa žiaci naučili veľa nových poznatkov o obrovskom, záhadnom vesmíre obklopujúcom našu Zem.

Mgr. Lucia Václavíková

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Prednáška – Svet médií

Film fascinoval ľudstvo už od svojich začiatkov. O jeho zrode, prvých záberoch či nemom filme nás počas prednášky informoval filmový kritik – Peter Konečný. Pútavou formou nám priblížil svet kamier a cez zábery premietané na filmové pásmo upozorňoval na princípy a pravidlá tvorby filmu a reklamy. Nezabudol poukázať na dôležité momenty a triky, ktoré zmenili svet filmu a fungujú vo svete médií dodnes. Pozornosť upriamil aj na potrebu overovania informácií a zdrojov, nakoľko sa mnohí ľudia dajú zmanipulovať rôznymi videami, ktoré získavajú popularitu na sociálnych sieťach. Prednáška mala u žiakov pozitívne ohlasy a ešte dlho o nej diskutovali.

Mgr. Eva Laštíková

Zvedavý sloník

Kedysi dávno, pradávno, tam, kdesi uprostred Afriky, žili všakovaké zvieratá: žirafy, antilopy, škriekajúce opice, veľký krokodíl, dlhonohý pštros, stará korytnačka, krvilačný leopard, dlhý had menom Krajta a malý, zvedavý sloník Bimbo. V tom čase, predstavte si, slon ešte nemal chobot. Nemal! Namiesto neho mu pred očami vytŕčal iba akýsi výčnelok. Chcete vedieť, odkedy majú slony dlhé choboty? Tak poďte s nami, s Bábkovým divadlom Žilina, do Afriky! My sme to chceli vedieť, a tak sme sa zúčastnili divadelného predstavenia s názvom Zvedavý sloník. Deti sa zaujímavým a veku primeraným spôsobom oboznámili s flórou a faunou Afriky. Záver patril nákupu darčekov, ktorý neodmysliteľne patrí k našim výletom za kultúrou.

Mgr. Anna Potock

obrobrobrobrobr


Európsky týždeň športu

Štvrtý ročník Európskeho týždňa športu na Slovensku sa znova niesol v duchu hesla #BeActive, ktoré sa čoraz viac dostáva do povedomia verejnosti a organizátorov športových podujatí. Na Slovensku bolo tento rok v rámci tohto týždňa zaregistrovaných 659 športových akcií. Celkovo bolo na podporu Európskeho týždňa športu registrovaných viac ako 1000 podujatí, na ktorých sa aktívne zúčastnilo vyše 200 000 detí a dospelých. Každoročne sa naša škola zúčastňuje Európskeho týždňa športu. Tento rok sme si pripravili pre našich žiakov rôzne netradičné hry a športy, ktoré sme sa hrali na hodinách telesnej a športovej výchovy ako napr. americký futbal, americká vybíjaná, oko – moko, sochy, mickey mouse, káva – čaj – rum - bum, stolný tenis – kolotoč... Aspoň takto sme chceli deti motivovať, že aj v telesnej výchove sú rôzne netradičné hry a športy, ktoré sa môžu hrať a popritom učiť (napr. rôzne zemepisné názvy štátov, počítanie) a vytvárať medzipredmetové vzťahy.

PaedDr. Elena Vrábľová

obrobrobrobrobr


Haloooween párty

Koniec októbra sa niesol v duchu halloweenu. Deti si pripravili rôzne masky a išlo sa tancovať. Pre žiakov sme mali pripravené rôzne súťaže a hry ako napr. stoličkový tanec, balónový tanec, vytvor si múmiu, metlobal a rôzne iné.

PaedDr. Elena Vrábľová


Ako hodnotili podujatie žiaci školy?

„Halloweenska párty bola super, najmä balónová challenge. Trendy od DJ nás mnohých brali do tanca. Všetci sme sa bavili, súťažili a tancovali.“

žiačka 9. triedy

„Páčili sa mi tam hlavne súťaže. Veľmi dobre sme sa zabavili. Boli tam rozličné masky, ktoré ma prekvapili. Teším sa aj na ďalší rok.“

žiak 7. triedy

„Páčili sa mi aktivity, a to že sme sa tam mohli vyblázniť.“

žiačka 6. triedy

„Mne sa na halloweene najviac páčilo, že tam boli rôzne masky a súťaže, a že za súťaže sme dostali aj zaslúženú odmenu. Najlepšia aktivita bola vypitie vody z pohára. Na túto párty nikdy nezabudnem.“

žiačka 5. triedy

„Bola pekná výzdoba, veľa aktivít a super hudba.“

žiačka 5. triedy

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Jesenná turistika Oravská Lesná

V rámci turistického krúžku sme sa vybrali do Oravskej Lesnej. Najskôr sme sa prešli po lesnom náučnom chodníku. Lesnícky náučný chodník je príjemnou vychádzkou, ktorá nás previedla krásnym lesom Oravskej Magury a je súčasťou Chránenej krajinnej oblasti Horná Orava. Má až 34 zastávok. Na trase dlhej 4,3 kilometra nám ponúkla zaujímavosti lesníckeho, prírodovedného, ochranárskeho i historického charakteru. Potom sme sa premiestnili na Tanečník, kde sme sa previezli vláčikom. Oravská lesná železnica je historickým skvostom, prezentujúcim pôvodný spôsob prepravy dreva. Je jednou z mála zachovaných úzkorozchodných úvraťových železníc na svete a je unikátnou technickou pamiatkou. Trať má dĺžku 3 kilometre na vrcholovú stanicu Sedlo Beskyd v nadmorskej výške 935m n. m. Tu sme si urobili prestávku, počas ktorej sme vystúpili na vyhliadkovú vežu neďaleko stanice a rozhliadli sa na krásnu panorámu oravskej prírody. Otvorená bola aj goralská drevenica, ktorá približuje kultúru Goralov na Orave. Počas jazdy vláčikom nás sprevádzali rôzne rozprávkové postavičky. Koniec turistiky sme zavŕšili vo Funny parku, kde sa žiaci vybláznili na trampolíne a lanovom parku.

PaedDr. Elena Vrábľová

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Na chemickom krúžku – výroba slizu

Deti a tínedžeri z celého sveta podľahli novému trendu: výrobe slizu. Spoločne si s ním užijete veľa zábavy a navyše si ho vyrobíte úplne každý sám za pár minút. Vyskúšali sme to aj my na chemickom krúžku. Stačilo nám k tomu lepidlo, prací gél resp. roztok prášku na pranie, pena na holenie a potravinárske farbivo a sliz je na svete.

Ing. Jana Pavčová

obrobrobrobr


Zber jednostranne použitého papiera a jeho využitie v škole

Životné prostredie svojimi činmi priamo, či nepriamo ovplyvňujeme. Prírodné zdroje sú pomaly obnoviteľný materiál. Našou nadmernou spotrebou sa nestíhajú obnoviť. Takýmto materiálom je drevo, ktoré tvorí hlavnú surovinu pri výrobe papiera. Riešením, ako týmto prírodným zdrojom šetriť je recyklácia papiera, ktorý môže byť využitý ešte niekoľkokrát.

Aj v našej škole sa snažíme využiť papier viackrát. Žiaci prvého ročníka sa učia písať na opačnú stranu papiera písmenká, kreslia si obrázky, čím si precvičujú grafomotorické zručnosti. V triedach píšu päťminútovky, krátke písomné práce. Pani učiteľky využívajú opačnú stranu popísaného farebného papiera pri výzdobe školy alebo na hodinách výtvarnej výchovy. V každej triede je zriadený kútik, kde sa odkladajú jednostranne použité papiere.

Svet spotrebuje v priemere 1 milión ton papiera denne. Mnohokrát plytváme papierom nepremyslene. Snažme sa efektívne využiť celý papier! Nevyhadzujme poloprázdny a nevyužitý papier! Príroda sa nám za to poďakuje.

Mgr. Mária Maslíková

obrobrobrobr


Ekoznačky na obaloch

Každý obal je vyrobený z nejakého materiálu a značky na ňom nás informujú, čo máme s konkrétnym obalom po použití spraviť. Cieľom tohto označenia je podporiť výrobu a spotrebu výrobkov, ktoré majú potenciál znížiť negatívne vplyvy na životné prostredie. Naši žiaci na 1. stupni ZŠ sa oboznámili s týmito niektorými značkami a v rámci rovesníckeho vzdelávania v projekte Zelená škola oboznámili s nimi aj svojich spolužiakov. Prostredníctvom portálu Kozmix si žiaci overili získané vedomosti , ktoré určite v budúcnosti využijú pri separácii odpadu, ktorý je nosnou témou nášho „zeleného projektu.“

Mgr. Anna Potocká

obrobrobrobrobr


Zbierali sme šípky

So šípkami, ktoré rastú na pichľavých kríkoch pri poľných cestách, na medziach, na krajoch lesov, pri plotoch, či dokonca aj v záhradách, sme sa stretli už všetci z nás.

Šípkam, ktoré sú v skutočnosti plody odkvitnutej ruže šípovej, ľudia oddávna venovali veľa pozornosti. Z čerstvo natrhaných a umytých šípok varievali výborný šípkový lekvár. Nasušené šípky dobre poslúžili ako čaj v zimných mesiacoch. Na slávnostiach, či pri rodinných udalostiach pili šípkové víno, ba dokonca aj liehovinu zvanú šípkovica.

Ani v ľudových rozprávkach sa na šípku nezabudlo, veď kto by z detí nepoznal Šípkovú Ruženku?

Šípky sú vzácnou a potrebnou plodinou aj pre lesnú zver. Nemožno sa teda čudovať, že práve Lesy Slovenskej republiky vyhlásili celoslovenskú súťaž zameranú na zber šípok, ktorej sa zúčastnili všetky ročníky ZŠ Dlhá nad Oravou. Súťažili sme od 20.9.2018 do 22.10.2018. Žiakom pomáhali aj rodičia a ostatní príbuzní.

Najviac šípok nazbierali siedmaci. Po odvážení ich šípky mali 3,664 kg, čo je podstatná časť všetkých šípok nazbieraných v rámci našej školy. Na druhom mieste sa umiestnila 6. B, ktorá nazbierala 0,741 kg a na treťom 1. trieda s 0,700 kg.

Z jednotlivcov boli najúspešnejší opäť siedmaci. Prvé miesto získal Matej Dulačka, ktorý nazbieral 1,084 kg, druhé miesto obsadila Natália Bachledová s 0,93 kg a tretie miesto Peter Urban s 0,70 kg.

Popri radosti z dosiahnutých výsledkov i cien, ktoré dostanú víťazi, nezaškodí pripomenúť, že výsledky by boli určite lepšie, keby Lesy Slovenskej republiky vyhlásili súťaž skôr. Väčšina šípok už bola omrznutá a popadaná na zem.

PaedDr. Anna Freierová

obrobrobrobr


Rozprávky, bájky, povesti a príbehy nepoznajú hranice

Slovenská pedagogická knižnica v Bratislave, Národné pedagogické múzeum a knižnica J. A. Komenského v Prahe vyhlásili 9. ročník česko-slovenského projektu Záložka do knihy spája školy. Tento školský rok priniesol tému Rozprávky, bájky, povesti a príbehy nepoznajú hranice.

S pridelenou ZŠ s MŠ Bohdanovce sme počas celého mesiaca október otvárali hranice príbehov prostredníctvom rôznych prečítaných kníh. Na hodinách slovenského jazyka a literatúry žiaci rozvíjali svoju kreativitu, fantáziu, ale aj svoje manuálne zručnosti, ktoré pri výrobe záložiek museli preukázať.

Záložky sa vydarili a už teraz sa tešíme na ďalší ročník tejto výmennej aktivity. Zároveň vyslovujeme poďakovanie našej partnerskej škole za spoluprácu, všetkým žiakom i kolegom, ktorí prispeli k realizácii projektu.

Mgr. Lenka Daňková

obrobrobrobrobr


Vzdelávanie v EEG BIOFEEDBACK inštitúte Slovensko

Pani učiteľky Mgr. Lenka Daňková a Mgr. Mária Maslíková sa od 22. - 26.10.2018 vzdelávali pod vedením Mgr. Bibiany Naďovej z EEG Biofeedback inštitútu Slovensko.

EEG biofeedback je metóda, ktorá nám umožňuje vidieť a ovplyvňovať mozgové vlny. Ide o sebaučenie mozgu pomocou biologickej spätnej väzby, tréning, počas ktorého dostáva mozog presnú a cielenú informáciu o činnosti vĺn a vie sa naučiť, ako ich dostať do rovnováhy.

Je nevyhnutné, aby bol tréning vedený špecialistom, ktorý absolvoval odbornú prípravu v metóde EEG biofeedback a disponuje platným certifikátom.

Tréning pomocou EEG biologickej spätnej väzby je nenásilný, bezbolestný, pohodlný a hravý. Nie je nebezpečný, pretože nemá vedľajšie účinky.

Veľmi pekne by sme sa chceli poďakovať našim sponzorom – pánovi Richardovi Suchánkovi a bratom Pučaťovcom z firmy TVRDEX, ktorí nám umožnili, aby sme sa mohli vzdelávať, a tak pomôcť našim žiakom, ktorí to potrebujú. Prístroj spolu so školením stojí 3 000 eur. Môžeme povedať, že túto metódu EEG biofeedbackom budeme vykonávať, ako jediná škola na Orave. EEG biofeedback terapiu využívajú súkromné poradne v Dolnom Kubíne, Námestove a Tvrdošíne.

Veríme, že aj takýmto spôsobom pomôžeme našim žiakom dosiahnuť trvalé zmeny a pomôcť im k plnohodnotnejšiemu životu.

EEG biofeedback odporúčame najmä ako tréning pri:
• ADD – poruche pozornosti
• ADHD – poruche pozornosti sprevádzanej hyperaktivitou
• ľahkých mozgových disfunkciách (porucha sústredenia, učenia, správania a pod.)
• špecifických poruchách učenia (dyslexia, dysgrafia, dyskalkúlia a pod.)
• problémoch s koncentráciou
• nočnom pomočovaní
• chronickej bolesti hlavy – migréne (neurologického pôvodu)
• syndróme nepokojných nôh
• tikoch
• poruchách spánku, nespavosti
• poruchách reči
• poruchách pamäti
• migréne, tenzných bolestiach hlavy
• chronickej únave
• depresii
• úzkostných poruchách
• posttraumatickej stresovej poruche

EEG biofeedback odporúčame aj pri dlhodobej liečbe pri:
• epilepsii
• autizme, Aspergerovom syndróme
• zraneniach mozgu po miernom (uzavretom) úraze hlavy
• mŕtvici
• mozgovej obrne
• mentálnej retardácii

Mgr. Mária Maslíková

obrobrobrobr


Otvorenie náučného chodníka v Dlhej nad Oravou

Tentoraz sa turisti vybrali na otvorenie náučného chodníka u nás v Dlhej nad Oravou. Náučný chodník obsahuje 10 informačných panelov, na ktorých sme sa oboznámili s prírodnými a historickými zaujímavosťami obce a má dĺžku 6,5 km. Hneď pri prvom informačnom paneli rastie chránený strom lipa veľkolistá a pod ňou sa nachádza kaplnka Panny Márie Pomocnice kresťanov z 19 storočia. Na ďalších zastávkach sa nachádzajú jaskyňa, minerálny studený sírovodíkový prameň, malé vodopády a kaplnka, kde sa konala aj svätá omša. Na konci bol chodník posvätený.

PaedDr. Elena Vrábľová

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Skutočné knižnice – skutočné vzdelávanie: 100 rokov od vzniku Česko-Slovenska

Do celoslovenského projektu k Medzinárodnému dňu školských knižníc sa naša škola zapája pravidelne každý rok. Jeho poslaním je zapojiť žiakov, učiteľov i rodičov žiakov do prípravy a celej realizácie projektu. Vytvoriť tak príležitosť a priestor pre každého žiaka, aby mohol prispieť k originálnemu priebehu podujatia.

14. ročník sa niesol v duchu 100. výročia vzniku Česko-Slovenska. Tento významný medzník v živote Slovákov i Čechov sme si pripomenuli sprievodnými aktivitami a krátkym programom.

Žiaci deviateho ročníka pútavou prezentáciou osvetlili súvislosti vzniku ČSR a pripomenuli mnohé dôležité fakty s tým spojené. Ostatní žiaci nám módnou prehliadkou predstavili vývin módy za posledných sto rokov, krátkou scénkou, videom a spevom priblížili kľúčové osoby (T. G. Masaryk, M. R. Štefánik a E. Beneš) pri založení ČSR. Žiaci mali možnosť zapojiť sa do kvízu, ktorý pani riaditeľka vyhodnotila a najlepšieho riešiteľa ocenila knižnou odmenou.

Veľmi pozitívne hodnotíme celý priebeh podujatia, všetci navzájom spolupracovali, a tak sa nám podarilo vytvoriť živé spoločenstvo.

Mgr. Lenka Daňková

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Copyright © 2016 Základná škola s materskou školou Dlhá nad Oravou: Vytvorené pre ZŠ Dlhá. Spravuje Jozef Hrivo obrobrobrobrobrobr