Október 2012

Návšteva knižnice

29. 10. 2012 žiaci 5. triedy navštívili Oravskú knižnicu Antona Habovštiaka v Dolnom Kubíne. Na začiatku návštevy nám pani knihovníčka ukázala jednotlivé oddelenia knižnice a zároveň ponúkla možnosť stať sa jej členom.

Po teoretickom oboznámení sa s knižnicou sme sa presunuli do miestnosti, kde sme si vypočuli zaujímavé informácie o oravských ľudových piesňach, no nechýbali ani ukážky nahrávok. Keďže táto téma bola žiakom známa už z hodín literatury, aktívne sa zapájali do diskusie a vedeli odpovedať na všetky kladené otázky.

Žiakov najviac zaujala najmenšia, najväčšia a najstaršia kniha knižnice. Veľkú pozornosť vzbudzovala aj priestranná „skriňa“, ktorá bola umiestená v detskom oddelení a slúžila čitateľom na nerušené čítanie.

Deťom sa samozrejme najviac páčili rozprávkové knihy, ktoré si mali možnosť prečítať a zároveň sa v knižnici poprechádzať.

Dúfajme, že sa z piatakov stanú pravidelní čitatelia a návštevníci knižnice.

Zuzana Letková

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobr


Remeslá starých rodičov

Druhý októbrový pondelok sa žiaci 5. ročníka v rámci témy „Tradičné ľudové remeslá“ predmetu regionálna výchova zúčastnili exkurzie v Domove sociálnych služieb v Tvrdošíne. Jeho obyvatelia sa už niekoľko rokov venujú tkaniu kobercov i majstrovaniu v drevárskej dielni. Šikovní remeselníci spolu vychovávateľmi predviedli, ako kedysi naši starí a prastarí rodičia tkali na krosnách a samozrejme, žiaci mali možnosť vyskúšať si túto tvorivú prácu i sami. Všetkých veľmi zaujali i krásne a detailne vypracované dekoratívne rezbárske výrobky. Spoločné popoludnie hostitelia oživili krátkym, no veľmi vtipným hudobno-dramatickým programom, ba dokonca pre nás upiekli i veľmi chutný koláč. Obyvatelia domova nás nielen priučili zaujímavému remeslu, ale zároveň nás povzbudili svojou úprimnou a jednoduchou radosťou v srdci
Ľudmila Kamasová

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Záložka do knihy spája slovenské školy

Záložka do knihy spája slovenské školy je celoslovenský projekt, ktorý vyhlasuje v mesiaci október k Medzinárodnému dňu školských knižníc Slovenská pedagogická knižnica.
Cieľom projektu je nadviazať nové kontakty medzi slovenskými školami a podporiť čítanie u žiakov prostredníctvom výmeny záložiek do kníh.

V tomto školskom roku sa do projektu zapojili aj žiaci 1. stupňa našej ZŠ. Partnerskou školou boli žiaci 1. a 2. triedy na Topoľovej ulice v Nitre.
Naši žiaci pre nich pripravili záložky do kníh, ktoré zhotovovali na hodinách výtvarnej výchovy, v záujmovom útvare Umelecká činnosť a na triednickej hodine spolu s rodičmi našich prvákov. Pri práci naplno uplatnili svoju fantáziu, tvorivosť, niekedy aj hru a náhodu. Využili rôzne techniky a materiály. Bola to pre nich zábava, ale i zodpovednosť, lebo záložky pripravovali pre pani učiteľky a kamarátov do Nitry.

V piatok 26. októbra 2012 boli našim žiakom doručené záložky od žiakov z Nitry. Veľmi ich potešili a veríme, že budú pozitívnou a trvalou motiváciou k čítaniu kníh. Všetkým želáme príjemné strávené chvíle pri čítaní.

Mgr. M. Forgáčová

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobr


Medzinárodný deň školských knižníc 22. október 2012

téma - Školské knižnice: Kľúč k minulosti, prítomnosti a budúcnosti Tohtoročná téma Medzinárodného dňa školských knižníc nazvala školské knižnice kľúčom, ktorý otvára cestu do minulosti, prítomnosti a budúcnosti.

Tieto tri časové pohľady sme využili aj my pri spracovaní zvolených tém . Zistili sme, že kniha najlepšie odomyká minulosť, lebo tá je už otvorená, poznaná, potom prítomnosť, ktorá sa nám práve otvára a do budúcnosti nám ponúka kľúč. Tým správnym kľúčom je práve poznanie minulosti a prítomnosti.

Podujatie k Medzinárodnému dňu školských knižníc v našej škole malo tieto fázy:

  1. Príprava
  2. Realizácia a prezentácia
  3. Vyhodnotenie
Sprievodnými akciami boli súťaž: „Hľadáme najstaršie vydanú knihu“ a anketa pre žiakov 5. – 9. ročníka a ich rodičov s názvom „Kniha – priateľ človeka“

1. Príprava podujatia

Príprava sa realizovala v týždni od 15. do 19. októbra 2012. Deti a žiaci spolu s pedagógmi vyberali konkrétnu tému. Výber tém ovplyvňoval záujem žiakov i dohoda s triedou, ktorá bola zvolená ako partnerská a spolu tvorili jednu tematickú skupinu (nasledujúca tabuľka). Už v tejto fáze sa žiaci dohodli, ktorá trieda bude spracovávať tému z hľadiska minulosti, prítomnosti alebo budúcnosti a čo bude ich výstupom.

K vybranej téme potom hľadali vhodnú literatúru v školskej i domácej knižnici. Školskú knižnicu deti a žiaci navštívili počas vyučovania, ale aj po vyučovaní. Témam sa venovali na vyučovacích hodinách i počas domácej prípravy.
temat. sk.tématriedypomôcky
1.Hry a hračkydeti z MŠ, 1. a 6.Aknihy, časopisy, fotografie, hračky
2.Stavby2. a 6.Bknihy, časopisy, fotografie, stavebnice
3.Odev, móda, značky3. a 7.knihy, časopisy, fotografie, odev
4.Technika4. a 9.knihy, časopisy, fotografie
5.Hudba, móda, životný štýl8. A a 8. Bknihy, časopisy, fotografie, odevy, CD, CD prehrávač
6.Peniaze5. (2 skupiny)knihy, časopisy, fotografie, detské peniaze

2. Realizácia a prezentácia

22. októbra 2012 žiaci pracovali na vybraných témach. Väčšina si zvolila prácu v skupinách, niektorí aj prácu vo dvojiciach. Výstupmi ich práce boli plagáty, výstavky, letáky, vlastne zhotovené knihy. Výstupy sú uvedené v tabuľke:

temat. sk.témavýstup
1.Hry a hračkyvlastne zhotovená kniha, výstavka
2.Stavbyvlastne zhotovená kniha, výstavka
3.Odev, móda, značkyplagáty
4.Technikaplagáty
5.Hudba, móda, životný štýlplagáty
6.Peniazeletáky

Posledné 2 vyučovacie hodiny boli venované prezentácii v rámci tematickej skupiny.

3. Vyhodnotenie

Na záver prácu tematickej skupiny vyhodnotili pedagógovia, žiaci, slovným hodnotením.

Kritériami hodnotenia boli: príprava, práca s literatúrou, práca s informáciami, spracovanie (obsah, úprava), spolupráca žiakov a prezentácia vlastnej práce.

Práce žiakov boli vystavené v priestoroch školy (triedy, chodby, školská knižnica).

Osobitne boli 22. októbra 2012 vyhodnotené sprievodné akcie: „Hľadáme najstaršie vydanú knihu“ a anketa pre žiakov 5. – 9. ročníka.

Výsledky súťaže „Hľadáme najstaršie vydanú knihu“ uvádza tabuľka:
umiestnenienázov knihyrok vydaniapriniesol/ priniesla
1.Biblia1808p. učiteľka Mgr. Dánaiová
2.Modlitebná knižka1850p. učiteľka Mgr. Daňková
3.Katechizmus1857E. Tješšová, 5. trieda

Výsledky ankety „Kniha – priateľ človeka“

Cieľovou skupinou ankety boli dve skupiny: žiaci 5. – 9. ročníka a ich rodičia. Z rozdaného počtu 106 anketových lístkov sa nám vrátilo 84 anketových hárkov. Anketa pre žiakov obsahovala 6 otázok a pre rodičov 9 otázok .
Úlohou ankety bolo zistiť, aké sú rozdiely čítania kníh v minulosti a v prítomnosti.
Vo výsledkoch uvádzame len niektoré otázky ako ukážku.

Ukážky otázok z ankety pre žiakov:

  • Máš práve teraz rozčítanú nejakú knihu?
    87% žiakov – áno, 13% žiakov – nie

  • Aká je Tvoje obľúbená kniha?
    Svet rozprávok, Medzi nami dievčatami, Harry Potter 1 – 7, Striebro pre Paľa, Bambuľka a jej dobrodružstvá, Princezná Mia, Biblia, Futbalové hviezdy

  • Aké je Tvoje obľúbené miesto na čítanie?
    90% - posteľ v detskej izbe, 10 % - iné miesto
Ukážky otázok z ankety pre rodičov:
  • Chodili ste počas Vašich školských čias do školskej knižnice?
    85 % rodičov – áno, 13 % rodičov – nie, 2 % rodičov – niekedy

  • Aký je rozdiel v knihách, ktoré ste čítali vy a ktoré čítajú Vaše deti?
    Čítali sme jednoduchšie písané knihy, boli to väčšinou rozprávky.
    Dnes sú knihy „premodernizované“.
    V súčasnosti deti zaujímajú knihy typu Harry Potter.
    Čítali sme väčšinou slovenské ľudové rozprávky, nie moderné rozprávky.
    V knihách, ktoré sme čítali my, bolo menej násilia.
    Knihy, ktoré sme my čítali, by si dnešné deti do rúk sotva zoberú.

  • Pamätáte sa na tituly povinnej literatúry?
    Príbeh ozajstného človeka, Robinson Crusoe, Tri gaštanové kone, Čenkovej deti, Zbojnícka mladosť, Anna zo Zeleného domu, Ežo Vlkolinský, Hájnikova žena, Sokoliar Tomáš, Babička, Rysavá jalovica, Živý bič, Červené víno, Z poľovníckej kapsy, Tisícročná včela, Hrdinský zápisník, More vo fľaštičke

Ako hodnotili podujatie žiaci školy?

„Dnešný deň v škole sa mi veľmi páčil. Najviac ma zaujali peniaze v minulosti. Páčili sa mi aj knihy z roku 1968 a 1988. Naučil som sa viac o peniazoch, ako som vedel dodnes.“

žiak 5. triedy

„Dnešný deň bol veselý, prváci boli zlatučkí, veľmi dobre sa nám s nimi hralo. Vedeli sa prispôsobiť každej hre. Bola to sranda. Veľmi sa nám páčila hra Slepá baba a Na vĺčka. Páčili sa mi aj prezentácie hier a hračiek“

žiačka 6. A triedy

„Myslím, že knihy sú dôležité pre vzdelávanie žiakov, umožňujú spoznať veľa nového. Som rád, že máme možnosť čítať knihy v škole.“

žiak 6. B triedy

„Bolo to fajn, dozvedeli sme sa niečo nové o móde. Každá skupina mala pekný projekt z rôzneho obdobia. My sme mali stredovek. Každý projekt bol iný. Zaujali ma návrhy do budúcnosti. Páčila sa mi prezentácie tretiakov.“

žiak 7. triedy

„Bol to pekný deň. Dostali sme výbornú tému, takže sme si to užili. Výsledkom našej práce bol veľký poster. Bolo to vhodné ku Dňu knižníc.“

žiačka 8. B triedy

„Tento deň bol pre nás voľnejší, nevyučovalo sa. Vyrábali sme projekty. Naša trieda mala tému: Veda a technika 20. storočia. Získali sme veľa nových informácií, ktoré sme hľadali v knihách a nie ako sme zvyknutí z internetu. Veľmi dobre prezentovali štvrtáci vynálezy 17., 18. a 19. storočia.“

žiačka 9. triedy

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobr


Lesy a lesníctvo na Orave vo Florinovom dome

Lesy a lesníctvo na Orave bola lákavou expozíciou pre žiakov ekologického krúžku. Dňa 9. októbra 2012 navštívili Florinov dom s pozoruhodnou výstavou venovanou rôznym rastlinám, živočíchom našich lesov, ako aj využitiu, histórii a súčasnosti našich lesov. Vystavené boli obrazy rastlín, živočíchov, nástroje, ktoré sa využívajú pri práci v lese. Pozornosti žiakov neunikla ani pamätná izba T. H. Florina.
Ďalšie kroky smerovali do reštaurácie, kde sme si pochutnali na rôznych dobrotách.
Freierová

obrobrobrobrobr
obrobr

Copyright © 2016 Základná škola s materskou školou Dlhá nad Oravou: Vytvorené pre ZŠ Dlhá. Spravuje Jozef Hrivo obrobrobrobrobrobr