November 2017

Exkurzia šiestakov – triedenie odpadov

Každoročne sa so žiakmi šiesteho ročníka zúčastňujeme exkurzie v triediacom stredisku separovaného zberu pri OÚ v Dlhej nad Oravou. Inak tomu nebolo ani tento školský rok. Pracovníci obecného úradu veľmi ochotne našim žiakom porozprávali a ukázali, čo sa ďalej deje s odpadom, ktorý oni doma vytriedia a vyhodia do farbou odlíšených kontajnerov. Cieľom exkurzie bolo oboznámenie sa so spôsobom fungovania separovaného zberu v našej obci.

Ing. Jana Pavčová

obrobrobrobrobr


Voda pre život - život pre vodu

Takýto je názov celoslovenskej súťaže v literárnej tvorbe pre žiakov 1. – 4. ročníka ZŠ. Súťaž je tematicky orientovaná na vzťah k prírode.

Cieľom súťaže je motivovať a aktivovať žiakov, vytvoriť vzťah a postoj k životnému prostrediu prostredníctvom vlastnej literárnej tvorby, pestovať kritický a aktívny postoj k prírode, k vode ako cennej prírodnine.

Do tejto súťaže sa zapojil žiak 3. triedy Ľuboš Matys:

Drahá voda


Voda je veľmi dôležitá,
je to veľký poklad sveta.
Uhasí nám všetok smäd,
osviežime sa ňou hneď.
Živočíchy vo vode žijú,
slanú aj sladkú vodu pijú.
Pred ľuďmi sa vedia skryť,
svoj život si tým zachrániť.
Do vody nič nehádžeme,
lebo ryby milujeme.


Na svete je vody málo.
V Afrike sa to už stalo,
že ľudia nemali čo piť,
preto treba vodou šetriť.
Šetriť môžeme sprchovaním,
vyhýbať sa máčaniu vo vode.
Šetriť môžeme zastavením
vody aj na záchode.
Slnko, svetlo, voda, vzduch,
v tele veľmi zdravý duch.
O poklady sa starajme
a v zdraví si ich užívajme.

Mgr. Anna Potocká

Žiaci 1. ročníka spoločne s triednou učiteľkou vytvorili básničku. Použili v nej slová, ktoré vystihujú prírodu- vodu, kvety, trávu a vtáčika. Vytvorené dielko doplnili veselými ilustráciami.

Veľké sucho

1. Letel vtáčik popri lúke,
uvidel on sucho veľké.
Smädné boli všetky kvietky,
tráva nepila už veky!

2. Slnko páli, nebo modré!
Horúčava, všetko zvädne!
Vtáčik začal rozmýšľať.
Musím oblak pohľadať!

3. Obletel vysokú horu,
lúky, polia, líščiu noru.
Našiel veľký sivý oblak,
poprosil ho: „Musíš poliať
našu lúku s kvietkami,
suchom trpia bez vlahy!“

4. Ale oblak nemal sily,
potreboval vietor milý.
Zakričal naň: „ Vetríčku,
zafúkaj ma na lúčku!“

5. Vietor fúkol zo tri razy,
oblak spustil dáždik vlažný.
Hneď tam všetci ožili,
z dáždika sa tešili.

6. Ďakovali vtáčikovi,
že im poslal veľa vody.
A tak milý vtáčik,
urobil svet krajším.

Mgr. Ľudmila Balážová

obrobr


Ekoobal 2017

Sprievodným javom nášho každodenného života je množstvo obalov z plastov. Málokto si uvedomí, že na pohľad lákavé plastové vrecká, fľaše, či iné predmety dennej spotreby sú vlastne veľkou záťažou pre životné prostredie.

Začiatkom školského roku 2017/2018 sme sa v rámci Zelenej školy rozhodli, že si tentoraz niektoré obaly na zošity a učebnice urobíme z materiálov, ktoré nebudú z plastu.

Na pohľad jednoduchá úloha postupne zamestnala výrobou vhodných obalov nielen žiakov, ale aj ich rodičov.

V októbri sme vyhlásili súťaž o najkrajší obal. Na chodbu pred riaditeľňou sme umiestnili výstavku s vytvorenými obalmi a žiaci, ale aj učitelia anonymne hlasovali.

Vyhodnotenie súťaže sa uskutočnilo sčítaním hlasov 2. 11. 2017 s týmto výsledkom:

žiaci I. stupňa: 1. miesto Sabínka Kňazúrová – 1. ročník (22 hlasov), 2. miesto Ľuboš Matys - 3. ročník (19 hlasov), 3. miesto Janka Pavnicová 1. ročník ( 18 hlasov).

žiaci II. stupňa 1. miesto Natália Suľová - 5.B (49 hlasov), 2. miesto Timko Kuva - 8. ročník (39 hlasov), 3. miesto Adam Daňa - 8. ročník ( 24 hlasov).

Víťazi boli odmenení vecnými cenami, ostatní súťažiaci dostali odmenu v podobe sladkých cukríkov.

Veríme, že realizované podujatie bolo zaujímavé a inšpiratívne pre všetkých žiakov našej školy.

PaedDr. Anna Freierová

obrobrobrobrobr


Misia modrá planéta

Žiaci 3. a 4. ročníka sa aj tento školský rok zapojili do projektu Misia modrá planéta s Kozmixom. Je to hra, prostredníctvom ktorej si prehlbujú nadobudnuté vedomosti a ktorá im umožňuje naplno zapojiť kreativitu pri riešení environmentálnej problematiky. Podporuje sa aj tímová spolupráca, vzájomná komunikácia a prezentačné schopnosti žiakov. Na začiatku hry sa žiaci rozdelili do štyroch skupín a zbierali kredity za rôzne aktivity. Získané kredity potom vymieňali za makety budov, ktoré skladali a dotvárali podľa svojej fantázie.

Ďalšou fázou hry bolo plnenie enviromisií. Témy enviromisií pre jednotlivé skupiny boli - DOPRAVA, ENERGIA, ODPAD, ŽIVOTNÝ ŠTÝL. Vedomosti a zručnosti na plnenie týchto enviromisií žiaci získavali prostredníctvom rôznych interaktívnych cvičení a aktivít. Po splnení úloh jednotlivých enviromisií zostal posledný krok- prezentovať svoje dielo. Tretiaci prezentovali svoju základňu pred žiakmi iných ročníkov, štvrtáci mesto prezentovali svojim rodičom počas jedného popoludnia. Vybudovaná „základňa“ predstavuje ekologické mesto, kde sa všetci správajú zodpovedne k životnému prostrediu. Tretiaci svoje mesto pomenovali KRÁSNOVCE a štvrtáci ho nazvali BIORECYKLO.

Celý projekt žiakov veľmi zaujímal, aktívne sa zapájali do všetkých aktivít. Motivovalo ich získavanie kreditov a ich výmena za budovy, ako aj stavba samotnej základne. Radi vymýšľali, čo by sa v základni malo nachádzať, ako zabezpečiť „zelenú“ dopravu, ako šetriť elektrickú energiu či ako dobrým spôsobom tráviť voľný čas.

Mgr.Lucia Klimeková, Mgr. Anna Potocká

obrobrobrobrobr


Zber odpadkov v okolí školy

Každoročne sa v jesennom a potom aj jarnom období striedajú jednotlivé triedy pri zbieraní odpadkov v okolí školy. Žiaci spolu so svojimi triednymi učiteľmi sa do tejto aktivity zapájajú podľa vypracovaného rozpisu. Takto sa snažíme aj my prispieť k ochrane prírody a zároveň dokázať, že nám nie je ľahostajné prostredie, v ktorom žijeme.

Ing. Jana Pavčová

obrobrobrobrobr


Copyright © 2016 Základná škola s materskou školou Dlhá nad Oravou: Vytvorené pre ZŠ Dlhá. Spravuje Jozef Hrivo obrobrobrobrobrobr