Apríl 2017

Zelená škola

Aktivity v medzinárodnom eko-programe , do ktorého sa v septembri 2015 zapojila aj naša škola, pokračujú aj v tomto školskom roku.

K získaniu certifikátu a vlajky treba uskutočniť sedem krokov. Výsledkom nášho doterajšieho snaženia za tri kroky je získanie diplomu.

V štvrtom kroku priebežne monitorujeme a hodnotíme plnenie naplánovaných aktivít z akčného plánu. Je úžasné, keď môžeme konštatovať, že všetky naplánované aktivity priebežne plníme, dokonca uskutočňujeme aj doplňujúce aktivity. Okrem pravidelného skrášľovania interiéru a exteriéru školy sme si pozreli krásu Jánošíkových dier, vyskúšali sme si túru do prírody aj v zimných podmienkach počas Dlhánskeho zimného prechodu, vznikla nová eko-učebňa, pribudli vtáčie búdky a kŕmidlá, v ktorých nechýbala potrava počas celej zimy.

Piaty krok s názvom Pro-environmentálna výučba sa tiež rozbehol. Žiaci so svojimi vypracovanými projektmi oboznamujú svojich spolužiakov.

Šiesty krok tiež nadobudol reálnu podobu, zaktivizovali sme rodinných príslušníkov pri úprave okolia našej školy.

Čakajú nás ešte ďalšie aktivity, ktoré súvisia s našou prioritnou témou projektu: Zeleň a ochrana prírody. Tešíme sa na vyučovanie v novej ekoučebni a hľadáme námety na umelecké znázornenie hodnôt a profilácie našej školy. Vytvorenie eko-kódexu je posledným, siedmym krokom. Po úspešnom zrealizovaní všetkých krokov môžeme požiadať o certifikát a vlajku Zelená škola. Škola ocenená vlajkou a certifikátom Zelená škola má právo uvádzať logo Zelená škola na všetkých školských dokumentoch, hlavičkových papieroch, na internetovej stránke školy a propagačných materiáloch školy.

Mgr. A. Potocká

obrobrobrobr


Dokrmovanie vtákov

Čím je vonku chladnejšie, tým častejšie môžeme vidieť rôzne vtáky, ako si hľadajú potravu v blízkosti našich domovov. Je to pre ne náročné obdobie, ktoré im môžeme uľahčiť tak, že ich budeme prikrmovať. A preto aj druhý stupeň sa počas zimného obdobia zapojil v rámci zelenej školy do kŕmenia vtáčikov. Všetky ročníky si rozdelili určité obdobie, kedy chodili dopĺňať zásoby a robili to s veľkým potešením a radosťou.

PaedDr. Elena Vrábľová

obrobrobrobrobr


Starostlivosť o interiérové rastliny

Stačí len niekoľko jednoduchých krokov a izbové rastliny sa nám odvďačia sviežou farbou, krajším vzhľadom a tiež aj dlhšou životnosťou.

Práve tieto slová si opakujú naši žiaci , ktorí sa starajú o vlastnoručne zasadené interiérové rastliny. Pravidelne ich polievajú, odstraňujú suché listy a čistia ich od prachu.

A tak máme nielen v okolí školy, ale aj v jej interiéry kúsok živej prírody.

Ing. Jana Pavčová

obrobrobrobrobr


Súmernosť okolo nás

Netradičnú hodinu matematiky zažili piataci, keď pozorovali jarnú prírodu. Zistili, že príroda nám ponúka neskutočné množstvo takmer dokonalých súmerností aj v podobe rôznych druhov rastlín a živočíchov. Počas druhej vyučovacej hodiny využili učivo o osovej súmernosti a vytvorili krásne motýle pomocou odtláčania.

Ľ. Kamasová

obrobrobrobrobr


Turistická vychádzka

„Hurá, ide sa na turistiku!“ Takto sa tešili naši škôlkari, keď im p. učiteľky oznámili, že ideme na turistickú vychádzku do prírody. Vyšli sme na neďaleký kopec. Po ceste si deti všímali stromy, rozoznávali, ktoré sú ihličnaté a ktoré listnaté, pozorovali vtáčiky, chrobáčiky, slimákov a ostatní hmyz. Popri tom zbierali lúčne kvety – sedmokrásky a púpavy. V cieli našej vychádzky sme sa pristavili pri posede, ktorý postavili ujovia poľovníci, aby mohli z neho pozorovať lesné zvieratá. Deti si všímali nie len krásy prírody, ale našli aj veľa odpadkov, ktoré do prírody nepatria. Tieto sme vyzbierali a odhodili v areály školy do kontajnerov.

Mgr. Marta Suroviaková

obrobrobrobrobr


Zber liečivých rastlín.

Aj tento rok sme v rámci zelenej školy boli so žiakmi našej školy na zbere liečivých rastlín. Medzi prvé jarné bylinky patria podbeľ liečivý a prvosienka jarná. Podbeľ je veľmi známa a v súčasnosti využívaná liečivá rastlina, ktorá sa používa vnútorne aj zvonka. Využíva sa najmä pri chorobách dýchacích ciest, na zahlienené priedušky a pľúca, pri tráviacich ťažkostiach, upravuje látkový metabolizmus, na ťažko sa hojace rany, ekzémy, opuchliny, bolestivé reumatické miesta, pri zápale žíl a na kloktanie pri paradentóze. Ľudové liečiteľstvo odporúča používať prvo¬sienku na vykašliavanie hlienov pri zápale priedušiek, čiernom kašli, astme, chrípke a prechladnutí, na zmierňovanie bolestí pri reumatizme a ako utišujúci prostriedok pri neurózach, nespa¬vosti a epilepsii

PaedDr. Elena Vrábľová

obrobrobrobrobr


Ôsmaci v škôlke

V rámci rovesníckeho vzdelávania si žiaci ôsmej triedy pripravili pre škôlkarov prezentáciu na tému Domáce zvieratá. K danej téme si postupne pripravili rôzne pracovné listy, kde mali škôlkari nadobudnuté poznatky využiť. Škôlkarov chceli naučiť najmä pomenovania domácich zvierat a ich mláďat, ale aj to, čím sa živia a aký je z nich úžitok.

Pri príprave boli žiaci veľmi dôkladní, neustále uvažovali nad tým, čo je primerané veku škôlkara a čo dokáže zvládnuť. 19. apríla si žiaci 8. triedy reálne vyskúšali, aké je stať sa na chvíľu pánom učiteľom či pani učiteľkou. Hodina strávená s deťmi materskej školy im priniesla nové skúsenosti, ale aj poznanie, že práca s deťmi je náročná a zodpovedná.

Mgr. Zuzana Glejteková

obrobrobrobrobr


Ochrana a význam lesa

Les je pre každého človeka významnou zložkou prírody. Poskytuje príjemný priestor na turistiku a rekreáciu a zároveň má mnoho iných účinkov, na ktoré často zabúdame. Tvorí klímu, očisťuje vzduch, vplýva na vodný režim i pôdu, vytvára priaznivé podmienky pre zvieratá a rastliny.

Počas apríla sme hodiny slovenského jazyka a literatúry venovali významu lesa a potrebe ochraňovať ho. Tvorili sme básne a komiksy.

Mgr. Eva Laštíková, Mgr. Lenka Daňková

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Rovesnícke vzdelávanie

V rámci rovesníckeho vzdelávania si žiaci 5. a 7. ročníka pripravili prezentácie o izbových rastlinách, ktoré vysádzali v decembri minulého roku.

V dňoch 21. a 25. apríla 2017 prostredníctvom svojich prezentácií oboznámili ostatných žiakov so základnými informáciami o pestovaní izbových rastlín.

Spolu sa dozvedeli, čo rastliny pre svoj život potrebujú a ako sa o ne starať, aby boli zdravé, krásne a spríjemňovali tak naše prostredie.

Ing. Anna Oršuliaková

obrobrobrobrobr


Beseda s lesníkom

Už tradične počas Mesiaca lesov k nám prichádza z Lesníckeho múzea v Oravskom Podzámku Ing. Ľuboš Lonský, zástupca Lesov Slovenskej republiky. Na našej škole je známou a obľúbenou osobnosťou.

28. apríla 2017 sa uskutočnila beseda s praktickými ukážkami sadenia mladých stromčekov.

Pán inžinier sa po predstavení žiakom 5. a 6. ročníka vrátil k základným poznatkom o drevinách rastúcich na Slovensku. Žiakov zaujal nielen slovným prejavom, ale aj ukážkami vetvičiek, plodov, semien a kúskov dreva. Žiaci sa dozvedeli viacero zaujímavostí zo sveta lesných drevín. Aktívne sa zapojili do diskusie a vyskúšali si svoje vedomosti z určovania drevín podľa listov, použitia drevín na praktické účely a podobne.

Súčasťou besedy bola praktická ukážka sadenia stromčekov. Žiaľ daždivé počasie nám neprialo, hoci sa nám podarilo pár jedincov zasadiť. Zvyšné stromčeky sme vysadili po zlepšení počasia.

Zážitky z besedy nám bude pripomínať veľká škatuľa so semenami, ktoré nám Ing. Lonský s venoval.

PaedDr. Anna Freierová

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obr


Sadenie stromčekov

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Copyright © 2016 Základná škola s materskou školou Dlhá nad Oravou: Vytvorené pre ZŠ Dlhá. Spravuje Jozef Hrivo obrobrobrobrobrobr