Máj 2021

Tvorba plagátov s environmentálnou tematikou

Na hodinách anglického jazyka žiaci 8.A a 8.B triedy tvorili plagáty na tému: Ako môžu ľudia chrániť životné prostredie.

Žiaci rozdelení do skupín spracovávali informácie týkajúce sa problémov znečisťovania životného prostredia v rôznych oblastiach, ako sú napríklad lesy, zvieratá, moria a oceány, znečisťovanie ovzdušia a problémy s odpadom.

Úlohou každej skupiny bolo spracovať jednu zo spomenutých oblastí. Tvorbe plagátov venovali žiaci niekoľko vyučovacích hodín. Pri prezentácii plagátov každá skupina oboznámila ostatných spolužiakov s problémom v oblasti životného prostredia, ktorému sa venovala. Tak sa navzájom poučili, čo je príčinou znečisťovania, čo sa môže stať, pokiaľ veci nezmeníme, čo môžeme v tejto oblasti pre našu planétu urobiť a mnoho ďalších zaujímavých informácii.

V závere sa spoločne zhodli na skutočnosti, že za znečisťovanie je tak trochu zodpovedný každý človek. Pritom stačí venovať len kúsok pozornosti na to, aby sme si na konci dňa mohli povedať: aj dnes som prispel/a k šetreniu životného prostredia.

Ing. Anna Oršuliaková

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Bankovky

Na hodinách techniky sme sa spolu s piatakmi venovali témam, ktoré súviseli s peniazmi a ich funkciou.

Úlohou žiakov bolo vypracovať návrh vlastnej bankovky. Piatakov táto úloha zaujala, ich návrhy sú naozaj veľmi nápadité a mnohé prepracované až do najmenších detailov.

Ing. Jana Pavčová

obrobrobrobrobr


Čajová párty

Zdravý životný štýl je téma, o ktorej sa veľa hovorí - čo si však pod ňou predstaviť?

Jednou z hlavných zásad zdravého životného štýlu, je aj pitný režim.

Pitný režim je slovné spojenie, ktoré už v dnešnej dobe poznajú aj deti, preto sme sa so siedmakmi rozhodli tejto téme venovať na hodine techniky.

Porozprávali sme sa o tom, aký je pitný režim dôležitý. Povedali sme si, že kolové nápoje obsahujú veľa cukru a kofeínu, preto by mali namiesto nich piť čistú vodu, minerálku, bylinkové čaje alebo ovocné šťavy.

Potom sme si uvarili čaj z čerstvých byliniek a pochutili sme si aj na ovocí, ktoré sme si sami doniesli.

Ing. Jana Pavčová

obrobrobrobrobr


Vitajte v Sodome

Na pobreží Atlantického oceánu v susedstve afrických štátov Pobrežie slonoviny, Burkina a Togo leží Ghana. Má viac než 500 km dlhé pobrežie, barinaté, nehostinné. V Ghane sú aj husté tropické pralesy a široké savany.

Na hodinách biológie sme si v dokumente s názvom Vitajte v Sodome pozreli odvrátenú stránku tohto nádherného kúska sveta.

Dej sa odohráva na malom kúsku zeme s čudesným názvom Agbogloshi, neďaleko hlavného mesta Akkra. Zem sa tu ťažko dá nazvať zemou, akú my poznáme. Bažina, močiar, kde tu pevný ostrov hliny, ale hlavne neuveriteľné množstvo odpadu z kovových súčiastok starých, nepotrebných počítačov, mobilov a ďalších zariadení. 250 000 ton elektronického odpadu ročne končí na tejto obrovskej ilegálnej skládke, ktorá patrí k najtoxickejším miestam na svete! V bahnistej džungli súčiastok sa pohybujú postavy – deti, ženy, muži! 6000 ľudí na malom priestore. Zbierajú a triedia odpad! Za úbohú almužnu, pár hltov teplej polievky, za vodu - aby prežili. Celé dni a noci sú v blízkosti nebezpečného odpadu, toxických kovov, gumy, plastov, v čiernom dyme a neznesiteľnom zápachu. S holými rukami zbierajú a na hromadu znášajú všetko, čo sa ešte dá ako tak zužitkovať. Možno len pre pár gramov nejakého kovu. A na všetko toto, na biedu, na zúfalstvo sa pozerajú iní, ktorí bývajú v prepychových vilách obklopení bohatstvom. Dva obrazy jedného sveta. Raj a Sodoma na jednom mieste. To je dnešná tvár Ghany!

So zmiešanými pocitmi si tento dokument pozreli naši žiaci 8. a 9. ročníka. Bolo to v rámci Zelenej školy, namiesto plánovanej exkurzie, ktorá sa z dôvodu pandémie neuskutočnila.

Nejedného žiaka napadla otázka – prečo to robia? Pre koho to robia? Dá sa tomu zabrániť? Boli tam predsa aj deti, aj celkom malé, ako ich to poznačí v živote? A aký je to vlastne život – na skládke?

Pre nás nepredstaviteľné, ale určite nie ľahostajné! Môžeme im pomôcť? Azda keby bolo menej odpadu, menej techniky, ale či sa to dá?

Za deviatakov nám to takto zhrnula Erika Forgáčová:

Dokument v nás vyvolal rôzne emócie: pocity smútku, súcitu, zármutku, ale aj bezmocnosti, lebo sme videli, že tam netrpia len ľudia, ale aj životné prostredie.

Emócie opísali naši spolužiaci takto:
„Je to veľmi smutné, takto by som žiť nechcel.“

P. Kajan
„Dúfam, že každý z nás bude šetriť životné prostredie:“

M. Kamas
„Je mi ľúto tých ľudí. Neviem, ako v takom prostredí môžu žiť.“

V. Vraštiaková
„Bolo to všetko hrozné, ako to mali všetko znečistené. Bolo to smutné, že nemajú kde bývať.“

P. Janidžárová
„Mne strašne prišlo ľúto tých detí, lebo ono je to tam hrozné. Myslím, že my by sme si mali uvedomovať, čo všetko máme a mali by sme byť radi za taký život.“

A. Kardošová

Po dopozeraní filmu sme boli vďační, že máme podmienky pre život, také, ako máme. Veríme, že sa situácia recykláciou zlepší.

PaedDr. Anna Freierová a Erika Forgáčová

obrobrobrobrobr


Znečistenie vody a vzduchu

Znečistenie vôd a znečistenie vzduchu patria ku globálnym problémom. Čistá voda sa stáva jednou z najvzácnejších surovín. V súčasnosti aj ovzdušie patrí k ohrozeným zložkách životného prostredia a jeho znečistenie neustále narastá.

Týmto dôležitým environmentálnym témam sme sa so siedmakmi venovali na hodinách chémie. Získané vedomosti potom žiaci využili pri tvorbe projektov.

Ing. Jana Pavčová

obrobrobrobrobr


Copyright © 2016 Základná škola s materskou školou Dlhá nad Oravou: Vytvorené pre ZŠ Dlhá. Spravuje Jozef Hrivo obrobrobrobrobrobr