Marec 2019

Preventívno – osvetové podujatie: „Nehejtujem, dávam lajk“

Dňa 13.3.2019 sa žiaci 8. ročníka, zúčastnili preventívno – osvetového podujatia pod názvom „Nehejtujem, dávam lajk“. Uvedené podujatie sa konalo v divadelnej sále Mestského kultúrneho strediska v Dolnom Kubíne a jeho program bol veľmi zaujímavý. Naši žiaci si vypočuli prednášky na témy „Emócie, nemusíme sa ich báť“ a „Daj si pozor v online priestore“. Obohatením programu boli aj tanečné a divadelné vystúpenia a tiež piesne v podaní žiakov a študentov. Zaujímavá bola aj prednáška kpt. Mgr. Tibora Šándora s názvom „ Trestnoprávna zodpovednosť mládeže“.

Ing. Jana Pavčová

obrobrobrobr


Ponožková výzva – Downov syndróm

21. marec je Svetový deň Downovho syndrómu. Downov syndróm je genetické ochorenie spôsobené zmnožením genetického materiálu 21. chromozómu. Ide o najčastejšiu genetickú príčinu intelektuálneho zaostávania u detí. Na Slovensku sa priemerne narodí 43 detí s týmto syndrómom počas jedného roka.

Svoje sympatie a podporu ľuďom s DS sme na našej škole vyjadrili obutím ponožiek rôznych farieb, či veľkostí. Aj my sme chceli prispieť k zvýšeniu povedomia o Downovom syndróme a rozhodli sme sa podporiť túto myšlienku.

Ďakujeme všetkým žiakom našej školy, ktorí túto ponožkovú výzvu absolvovali a tým dali najavo svoj názor.

PaedDr. Elena Vrábľová

obrobrobrobrobr


Svetový deň vody 2019- 1. stupeň ZŠ

Svetový deň vody si každoročne pripomíname 22. marca. Témou Svetového dňa vody 2019 je „Nenechať nikoho bokom“ alebo „Brať na každého ohľad“. Viac ako dve miliardy ľudí na našej planéte trpí nedostatkom vody, preto naše aktivity smerujú k tomu, aby si deti od útleho veku vedeli vážiť vodu a zachovávali ju čistú, bez znečisťovania. Prváci so pozreli video o kolobehu vody v prírode, každý si vytvoril svoju kvapku vody a podmorský svet, pre ktorý je potrebná čistá voda. Druháci zisťovali, kde všade sa používa voda, riešili kvíz a matematické vodné úlohy, súťažili, kto najrýchlejšie vypije pohár vody a svoje aktivity zakončili spoločnou prácou obrovskej ryby. Tretiaci s vodníčkou Kvapkou riešili kvíz, vypracovali pracovné listy, kresbou vyjadrili spôsoby ochrany prírody a zhotovili kvet. Štvrtáci začali svoje aktivity kvízom o vode, vodou robili odtlačky rúk a kreslili na tabuľu, súťažili o vytvorenie najväčšej bubliny a poskladali papierovú loďku. Získané vedomosti a zručnosti tak deťom pripomínajú dôležitosť ochrany životného prostredia.

Mgr. Anna Potocká

obrobrobrobrobr


Deň vody – 2. stupeň

22. marec bol vyhlásený za Svetový deň vody, ktorý sa oslavuje od roku 1993. Ochrana čistoty vôd je nevyhnutná a týka sa každého človeka.

Človek sa s vodou stretáva od narodenia až do posledného dňa svojho života. Považujeme ju za samozrejmosť a možno jej nevenujeme až takú veľkú pozornosť. Voda patrí medzi najrozšírenejšie látky na Zemi a má veľký význam.

Aj my sme si na našej škole pripomenuli tento deň aktivitou, ktorá má u žiakov každoročne najväčší úspech. Pripravili sme ochutnávku rôznych druhov vôd. Okrem pitnej vody, mohli žiaci ochutnať aj rôzne minerálne vody ochutené, neochutené, perlivé aj neperlivé. Aktivita bola spojená aj s anketou o najchutnejšiu vodu. Najviac hlasov získala minerálna voda s príchuťou lesných plodov. Okrem iného sme sa obliekli do modrej farby , ktorá je farbou vody.

Ing. Jana Pavčová

obrobrobrobrobr


25. marec - Deň počatého dieťaťa

„ĎAKUJEM, ŽE SOM.“ Tak znel názov tohtoročného motta celej kampane, ktorej symbolom je biela stužka. Prečo biela stužka? Je symbolom nevinnosti a krehkosti počatého ľudského života. Práve tento deň si pripomíname všetky nenarodené ľudské bytosti, ktoré sú od počatia Božím darom. Pripnutím bielej stužky sme aj my chceli vyjadriť úctu novému životu. Aj nám záleží na životoch nenarodených detí. Chráňme teda aj my ľudský život od počatia po prirodzenú smrť, rešpektujme ho a majme k nemu úctu.

Pri tejto príležitosti sme si s ôsmakmi na hodine angličtiny pozreli silný príbeh o odpustení a prijatí pravdy, October baby – Októbrové dieťa, ktorý veľmi úzko súvisí s danou problematikou. Po filme sa medzi žiakmi rozprúdila živá diskusia.

Mgr. Lenka Daňková

obrobrobrobrobr


Exkurzia v Bratislave

Dňa 26. 3. sme sa so žiakmi 7., 8. a 9. triedy vybrali na zaujímavú exkurziu do Bratislavy.

Dopoludnia sme navštívili Slovenské národné múzeum na Bratislavskom hrade, kde sme si prezreli výstavu Zlatý vek Peterhofu. Žiaci tu mali možnosť nahliadnuť do cisárskeho dvora v Peterhofe a pozrieť si osobné predmety patriace ruským panovníkom od Petra I. po Katarínu II. Boli medzi nimi odevy, porcelán, obrazy a ďalšie predmety. Unikátom medzi vystavenými predmetmi bol trón, ktorý bol vystavený mimo Ruska iba v USA.

Popoludní viedli naše kroky do automobilky Volkswagen Slovakia – závod Bratislava, ktorý zamestnáva viac ako 13 000 zamestnancov z celého Slovenska. Bratislavský závod je jediným automobilovým závodom na svete vyrábajúcim vozidlá piatich značiek pod jednou strechou. Vyrába Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Volkswagen up!, Volkswagen e-up! ŠKODA Citigo a SEAT Mii. Viac ako 99% produkcie smeruje na vývoz do 158 krajín sveta.

Témou našej prehliadky bola Elektromobilita a hybridný pohon.

Pri vstupnej bráne nás rozdelili do troch skupín, každý dostal slúchadlá, aby dobre počul sprievodcu a vybrali sme sa do výrobných hál. Prešli sme halu karosárne, kde sa skladá celá karoséria auta predtým, než ide do lakovne a halu na výrobu agregátov, v ktorej sa kompletizujú motory. Hala karosárne má vysokú mieru automatizácie. Bolo pôsobivé vidieť veľké roboty, ako ľahko a rýchlo manipulujú s dielmi karosérie, či robotické vláčiky, ktoré chodia sami bez šoféra a nosia diely načas a v presnom poradí pre montáž. Okrem technických detailov nás zaujala dokonalá organizácia práce premyslená do najmenšieho detailu, neuveriteľný poriadok a čistota na každom pracovisku a vysoká produktivita práce, ktorá je priebežne sledovaná a zobrazovaná na monitoroch.

Exkurziu sme zavŕšili nákupom suvenírov v OC Laugaricio v Trenčíne.

Ing. Anna Oršuliaková

obrobrobrobrobr


Výstava - Anna Franková

„Nechajte ma byť takou, aká som“

Týmito slovami sa niesla unikátna výstava o živote Anny Frankovej, ktorá sa konala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne.

„Výstava o Anne Frankovej sa mi veľmi páčila. Prvý raz som o Anne počula niekedy minulý rok, no o jej živote som toho veľa nevedela. Prostredníctvom tejto výstavy som mohla bližšie spoznať ju i jej rodinu. Zaujali ma tiež aktivity, ktoré sme robili počas výstavy, no azda najviac ma zaujala maketa ich úkrytu, ktorú sme si mohli obzrieť aj z vnútra“. Michaela

„Výstava Anny Frankovej ma na prvý dojem nezaujala. Po čase sa mi to začalo páčiť a dievčatá, ktoré nás sprevádzali boli milé a sympatické. Mali tam aj dobré aktivity, ktoré boli zábavné“. Martina

„Výstava ma zaujala. Páčilo sa mi, že nám porozprávali o jej živote a živote jej rodiny a príbuzných. Vyvolalo to vo mne smútok, pretože mali strach každú minútu, každú sekundu v živote, aby ich nik nenašiel. Najviac ma očarila maketa ich dočasného domu, v ktorom sa dlhú dobu skrývali. Bolo to dosť zaujímavé a náučné“. Simona

„Prezentácia o Anne bola veľmi náučná a zaujímavá. Keďže sme už boli na divadelnom predstavení, myslela som si, že sa už nič nové nedozviem. Opak je pravdou. Bola to pre ňu veľmi dlhá cesta a nikto z nás jej to určite nezávidí. Ďakujem, že sme boli na tejto výstave a dozvedeli sa niečo viac o dievčati, ktoré chcelo byť samé sebou“. Andrea

PaedDr. ElenaVrábľová

obrobrobrobrobr


Konrád zo školskej knižnice

Počas marca- mesiaca knihy spoznávali žiaci druhého a tretieho ročníka ďalšiu zaujímavú knihu v školskej knižnici - Konrád z konzervy. Čítanie zakončili záverečným kvízom v piatok 29. marca v 2. triede. Svoje dojmy, postrehy aj poznatky z knihy využili pri riešení rôznych úloh zameraných na čítanie s porozumením. Spoločne pracovali s textom, riešili tajničku, cinquain, cloze test aj hodnotili, čo ich v knihe najviac zaujalo. Žiaci si obľúbili hlavnú postavu- Konráda, pretože zažil neobyčajné a napínavé dobrodružstvo. Preto na záver spoločne vytvorili jeho ilustráciu.

Mgr. Ľudmila Balážová

obrobrobrobrobr


Literárne kvízy

Mesiac marec sa už odpradávna spája s knihami. Aj preto sme pripravili pre žiakov 2. stupňa sprievodné aktivity, ktoré sa u žiakov tešia veľkej obľube. Počas celého mesiaca žiaci spoznávali životy literárnych postáv z rôznych kníh. So svojimi pocitmi z prečítaných kníh sa podelili so spolužiakmi prostredníctvom prezentácie a tí zdatnejší krátkou recenziou.

Svoje vedomosti z nových kníh, ktoré boli zakúpené z projektu Nové knihy v školskej knižnici, si žiaci preverili v literárnych kvízoch, ktoré sa zameriavali na riešenie rébusov, tajničiek, puzzle, morseoviek, šifier...

Hlavným cieľom nebolo najdôležitejšie umiestnenie, ale zábavnou formou vzbudiť u žiakov záujem o knihu, povzbudiť deti k čítaniu a samozrejme niečo nové ich naučiť. V päťčlenných družstvách si okrem čitateľských zručností preverili aj tie tímové. Všetky družstvá získali sladkú odmenu a dobrý pocit zo skvelého výkonu.

Opäť sme tak mali možnosť nazrieť do sveta kníh, v ktorých žiaci našli odpovede na mnohé otázky.

Mgr. Lenka Daňková

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Rovesnícke čítanie

V rámci mesiaca marec, ktorý je venovaný knihám, si žiaci šiesteho ročníka pripravili pre prvákov hodinu rovesníckeho čítania. Zhostili sa tak úlohy učiteľa a predstavili im knihu Mimi a Líza. V úvode sa so spolužiakmi porozprávali o ľuďoch, ktorí sú slepí, keďže v knihe sa stretávajú s nevidiacou postavou. Hovorili si o obmedzeniach a prekážkach, ktoré musia nevidiaci prekonávať a ako im bežní ľudia môžu pomôcť. Prečítali im niekoľko úryvkov z knihy a v skupinách si spoločne poskladali puzzle. Starší žiaci tak ukázali techniku čítania prvákom. Už teraz sa tešíme, keď prváci prídu čítať starším.

Mgr. Lenka Daňková

obrobrobrobrobr


Volili sme prezidenta

Na hodinách občianskej náuky sme sa učili o štáte, o zložkách štátnej moci a aké úlohy vykonávajú jednotlivé zložky. Keďže tento rok sa niesol v mene volieb, tak sme si so žiakmi 9. ročníka tieto voľby bližšie vysvetlili a urobili celý priebeh takýchto volieb. Vytvorili sme si volebnú komisiu a tajným hlasovaním si žiaci volili svojho prezidenta. V 1. kole ani jeden zvolený kandidát nezískal nadpolovičnú väčšinu, tak sme museli voľby opakovať v 2. kole, do ktorého postúpili Martin Daňo a Maroš Šefčovič. Nakoniec si naši deviataci zvolili za svojho prezidenta Maroša Šefčoviča.

PaedDr. Elena Vrábľová

obrobrobrobrobr


Projektík Marec – mesiac knihy

Čítanie je jednou z najdôležitejších schopností, ktoré by si malo dieťa osvojiť. Čím skôr má dieťa čítanie zautomatizované, tým skôr sa vie sústrediť na význam textu a čítanie sa tak preň stáva aj zdrojom poznania a zábavy.

Pre všetkých mojich individuálne začlenených žiakov som si pripravila v mesiaci marec malý projektík, ktorého cieľom bolo zamerať sa na zlepšenie techniky čítania, porozumenia textu a zároveň dosiahnuť u žiakov, aby sa čítanie stalo pre nich hrou a zábavou.

Spolu so svojimi rodičmi si vybrali vhodné knihy, ktoré čítali celý mesiac. Rodičia čítali knihy spolu so svojimi deťmi. Za každých 15 minút čítania si do pripraveného listu zaznamenali jedno srdiečko, za 30 minút dve srdiečka... V škole sme sa o prečítaných knihách priebežne rozprávali.

Na konci mesiaca sme spočítali všetky zakreslené srdiečka. Spolu sme ich napočítali 837, čo predstavuje 12 555 minút čítania. Žiaci teda čítali spolu viac ako 209 hodín, čo je úžasné číslo. Počet prečítaných kníh dosiahol číslo 47.

Verím, že aj tento miniprojektík napomohol žiakom obľúbiť si knihy a pritom si zlepšiť techniku čítania a čítanie s porozumením.

Mgr. Mária Maslíková

Copyright © 2016 Základná škola s materskou školou Dlhá nad Oravou: Vytvorené pre ZŠ Dlhá. Spravuje Jozef Hrivo obrobrobrobrobrobr