Október 2013

Plenárne ZRPŠ

3. 10. sa konalo v ZŠ s MŠ Dlhá nad Oravou plenárne ZRPŠ, ktorého sa zúčastnilo 66 zákonných zástupcov žiakov . Rodičia sa z úst riaditeľky školy PaedDr. Gabriely Tomáňovej dozvedeli dôležité informácie týkajúce sa organizácie školského roka 2013/2014 a taktiež mali možnosť vyjadriť vlastné názory. Po ukončení plenárneho ZRPŠ sa rodičia rozišli do tried, kde pokračovali pohovory s triednymi učiteľmi.
Mgr. Zuzana Glejteková

obrobrobr


Výchovný koncert NATURA

Dňa 7. októbra 2013 sa pre žiakov I. stupňa uskutočnil výchovný koncert s názvom Natura. Hudobné pásmo striedané moderovaným slovom a doplnené videoprojekciou nenásilným spôsobom ukázalo žiakom nevyhnutnosť ochrany prírody. Jaro Gažo a Radko Pažej zapojili všetkých do spevu piesní, priblížili pojmy separácia a recyklácia, a tak im hravou formou pripomenuli dôležitosť udržania čistého prostredia okolo nás.
Mgr. A. Potocká

obrobrobrobrobr
obrobr


Muzikál zabodoval

7.októbra sa v Dlhej nad Oravou uskutočnili tzv. výchovné koncerty. Pre prvý stupeň to bola téma : Natura a druhý stupeň : Československý muzikál.

To, že výchovný koncert sa môže stať i zábavným, potvrdila dvojica, ktorá ho pre našich žiakov zrealizovala. Spevák skupiny Arzén a novovzniknutej formácie OFF, muzikálový spevák Mestského divadla v Žiline, ale aj na Novej scéne – Jaro Gažo a moderátor Rádia Sever, hráč na bicie v skupine AYA a ďalší člen OFF –u Radko Pažej boli dôkazom toho, že zaujať pozornosť a rozospievať žiakov sa im naozaj podarilo.

Na skle maľované, Hamlet, Cigáni idú do neba, Cirkus svet či Neberte nám princeznú tieto melódie doplnené moderátorským nevtieravým textom boli vekovo prispôsobené, a tak sa stali zamaskovaným motivačno – výchovným programom.

Zaujímavým bola i aktivizácia žiakov a ich zapojenie sa do programu. Publikum ju ocenilo potleskom a organizátori suvenírom v podobe náramku pre dobrovoľného recitátora vlastnej tvorby.

Je chvályhodné, že i deti z menších oravských škôl majú takéto možnosti a umelci prichádzajú priamo za nimi.

Mgr. Angelika Fogášová

obrobrobrobrobr
obrobrobrobr


Boli sme sa inšpirovať

Už 12.regionálna súťaž mladých moderátorov – Oravský mikrofón bola dôvodom, aby sa naši piataci , ktorí pracujú v moderátorskom krúžku vybrali na krátku exkurziu do Tvrdošína. Krúžok na našej škole funguje len prvý rok a väčšina detí ešte nemá požadovaný vek - 11 rokov, aby si mohli zasúťažiť v I. kategórii.

Poslaním súťaže, ktorej hlavnými organizátormi sú Žilinský samosprávny kraj a Oravské kultúrne stredisko je vyhľadávať a prezentovať mladé moderátorské talenty, motivovať mladých ľudí k umeleckej prezentácii textu, podporovať ich rast či prípadnú budúcu profesijnú orientáciu.

Súťažilo sa v nasledovných disciplínach :

  • interpretácia spravodajského textu v trvaní 60 sekúnd
  • interpretácia reklamného textu v trvaní 30 sekúnd
  • vedenie rozhovoru so zaujímavým človekom v trvaní 180 sekúnd
  • moderovanie vlastnej relácie v trvaní 120 sekúnd
Žiakov najviac zaujali prezentácie reklamného textu a moderovanie vlastnej relácie. Nezabudnuteľným bolo i ich stretnutie s členmi poroty, ktorých tvorili rozhlasoví moderátori. Zaujímavý bolo hodnotenie súťažiacich, kde porota zohľadňovala predovšetkým výslovnosť, úroveň dodržiavania pravidiel slovenského jazyka, presvedčivosť prejavu a schopnosť zaujať poslucháča a pohotovoť pri reagovaní na nečakanú situáciu.

Inšpirovaní sme sa vrátili do školy a dúfam, že v budúcom roku si už zasúťažia i žiaci z nášho krúžku a budú úspešne reprezentovať školu.

Mgr. Angelika Fogášová

obrobrobrobr


Medzinárodný deň školských knižníc


Podujatie školskej knižnice

k Medzinárodnému dňu školských knižníc konaného dňa 28. októbra 2013


Každoročne v októbri vyhlasuje Slovenská pedagogická knižnica projekt pre základné školy pri príležitosti Medzinárodného dňa školských knižníc a Mesiaca školských knižníc.

Tohtoročná téma Medzinárodného dňa školských knižníc bola Školské knižnice: Brána do života. Táto téma nás viedla k vnímaniu školskej knižnice ako miesta, ktoré nás pripravuje a otvára nám bránu do života. Knihy skrývajú nové poznatky, opisujú životné situácie, dávajú ponaučenie, učia nás pracovať s informáciami, vnímať, hodnotiť, motivujú nás k rozhodnutiam a činom.

Podujatie zorganizované v našej škole malo tieto fázy:

1. Príprava

2.Realizácia

3.Vyhodnotenie

  1. Príprava podujatia

Príprava sa realizovala v týždni od 21. – 25. októbra 2013. Účastníci boli podľa tried rozdelení do 5 skupín. Každá skupina si zvolila tému a čo najzaujímavejšiu formu práce s knihou. K vybranej téme potom hľadali vhodnú literatúru v školskej knižnici. Knižnicu deti a žiaci navštívili počas vyučovania i po vyučovaní. V tomto týždni bola knižnica otvorená každé popoludnie.

Prehľad tém, foriem práce, použitej literatúry je uvedený v Tabuľke 1.


Tabuľka 1

skupina

trieda

téma

forma práce s knihou

výstup

literatúra

1.

1.

2.

Ľudové rozprávky

  • čítanie rozprávok,

  • životné ponaučenia v rozprávkach

  • dramatizácia rozprávok,

  • čítanie úryvkov, literárne hádanky, pracovné listy

P. Dobšinský:

Slovenské ľudové rozprávky

2.

3.

4.

Myši v školskej knižnici

  • čítanie bájok,

  • životné ponaučenia v bájkach

  • dramatizácia bájok, myšlienková mapa, komiks, koláž

Ezopove bájky

3.

5.

6.

Orava – môj región

Vesmír

  • práca s informáciami

  • vypracovanie projektu o mojom regióne

  • projekt: Naj môjho regiónu

  • prezentácia projektu

História Oravy,

P. Huba: Dlhá nad Oravou,

M. Mikláš: Premeny Oravy

Vesmír

4.

7.A

7.B

Rekordy v ríši zvierat

  • práca s informáciami

  • vypracovanie projektu

  • projekt: Rekordy v ríši zvierat

  • prezentácia projektu

  • pexeso

  • kvíz

Encyklopédie,

Svetové rekordy

5.

8.

9.

Literárna konferencia

  • práca s informáciami

  • príprava konferencia o Ľ. Štúrovi a P.O. Hviezdoslavovi

  • konferencia

  • divadlo Zuzanka Hraškovie

  • rozhovor s Ľ. Štúrom

J. Hučko: Život a dielo Ľ. Štúra

J. Juríček, V. Petrík: Slovenský literárny album

D. Machala: Majstri slova



  1. Realizácia podujatia

28. októbra 2013 žiaci pracovali na zvolených témach. Čítali umelecké a náučné texty, spracovávali z nich informácie (výber, triedenie, analýza, aplikácia), tvorili myšlienkové mapy, hádanky , úlohy, komiksy, koláže, projekty, učili sa ich prezentovať.

Výsledkom ich práce boli: dramatizácie, literárne hádanky, divadielka, projekty, myšlienkové mapy, súťažné úlohy, literárna konferencia. Celkový dojem umocnili aj použité kostýmy, ktoré žiakom pomohli pripraviť rodičia a starí rodičia.

Posledné hodiny podujatia boli venované prezentácii práce skupín.


  1. Vyhodnotenie podujatia

Na záver žiaci a pedagógovia zhodnotili podujatie slovne aj písomne. Kritériami hodnotenia boli: príprava, práca s knihou, práca s informáciami, výstup a prezentácia.

Z hodnotenie žiakov vyberáme:


  • Dnešný deň bol pekný, páčilo sa mi, ako sme hádali názvy rozprávok. Tiež sa mi páčilo, že sme boli spolu s prvákmi. Pekné boli aj divadielka.

žiačka 2. triedy


  • Páčilo sa mi ako sme hľadali myši v knižnici. Veľa som sa dozvedela o myšiach, páčili sa mi divadielka a myší čaj bol výborný. Som rada, že sa bola pozrieť aj moja mamina.

žiačka 3. triedy


  • Páčilo sa mi ako tretiaci hrali divadlo o levovi a myši. Uvarili sme si čaj z myšieho chvosta, veľmi mi chutil. V bájkach sme hľadali ponaučenia.

žiak 4. triedy


  • Dnešný deň sa mi páčil. Páčilo sa mi, že sme boli v skupinách a každá skupina vytvárala vlastný projekt, tým pádom bol zapojený každý.

žiak 5. triedy


  • Dnes som sa dozvedel o zaujímavých rekordoch medzi zvieratami. Aj keď sme sa neučili, získal som veľa nových informácií. Najviac sa mi páčil projekt o vlkovi.

žiak 7.A triedy


  • Veľmi sa mi to páčilo, zistili sme veľa zaujímavých vecí o zvieratách. Pred druhou siedmou triedou sme vystupovali ako kolektív. Spoznala som nové knihy v školskej knižnici.

žiačka 7.B triedy


  • Na dnešnom dni sa mi páčilo, že tento pondelok bol oddychový a neučili sme sa ako každý normálny deň. Viem niečo nové o Ľ. Štúrovi. Zaujal ma rozhovor fiktívny rozhovor s Ľ. Štúrom a jeho nárečie. Rozprávať takým nárečím je ťažké.

žiak 8. triedy


  • Naučila som sa mnoho nových vecí o významných slovenských osobnostiach. Páčil sa mi rozhovor s Ľ. Štúrom a divadielko o Zuzanke Hraškovie.

žiačka 9.A triedy


  • Divadielko o Zuzanke Hraškovie bolo super. Účinkujúci mali vhodné kostýmy, medzi nimi aj kroje od svojich starých rodičov. O to to bolo lepšie. Môžeme ho zahrať aj niekde inde.

žiak 9.B triedy


Mgr. Magdaléna Forgáčová

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobr


Myši v školskej knižnici 28. október -Medzinárodný deň školských knižníc

Témou tohoročného Medzinárodného dňa školských knižníc je Školské knižnice: Brána do života. Cieľom súťaže je zábavnými formami práce s knihou podporiť u žiakov dobrý a trvalý vzťah ku knihe, školskej knižnici a k čítaniu, poznávaniu nového.

Žiaci 3. a 4. ročníka nazvali svoje knižné aktivity“ Myši v školskej knižnici.“ Na začiatku je hľadanie kníh, kde je hlavnou hrdinkou myš .Pri hľadaní asistuje aj myš počítačová, ktorá tiež pomáha otvárať bránu do života, a preto si tiež zaslúži trochu našej pozornosti. Keď sa zdá, že kníh je už dosť, aktivity sa môžu začať. Za“ bránu do života“ si vyberáme životné poučenia vyplývajúce z bájok a rozprávok o myšiach. Po hlasnom čítaní a pozornom počúvaní si žiaci v skupinách vypracúvajú pracovné listy a definujú poučenia pre život. Výslednou činnosťou tejto aktivity je zhotovenie myšlienkovej mapy, kedy nám znovu ponúka pomocnú ruku myš počítačová. Čo by to boli za myšie aktivity, keby sme sa nepozreli na naše hrdinky aj z inej strany. Encyklopédie nám poskytujú informácie o myši domovej, spôsobom jej života, mláďatách, obžive – znova príležitosť spracovať to do myšlienkovej mapy, ktorá bude mať využitie aj v budúcnosti na iných predmetoch. Nemôžeme zabudnúť ani na počítačovú myš. Získané informácie o nej sú tiež na myšlienkovej mape, ktorú umiestňujeme k myši domovej a hľadáme, čo majú spoločné, keď sa rovnako volajú. Kniha o liečivých bylinách tiež poskytuje svoje rady. Výsledkom je projekt o liečivých účinkoch byliniek na náš organizmus. Výtvarníci už netrpezlivo čakajú na to, aby myš mala aj svoju výtvarnú podobu. Je zakomponovaná do koláže z odpadového a prírodného materiálu a hlavnú úlohu hrá aj v komikse. Ďalšia múdra kniha z knižnice nám dáva návod na to, ako poskladať origami. Jééj, koľko myší! Žiaci milujúci divadlo si už chystajú svoje kostýmy a líčidlá, aby nám ponúkli myšie predstavenia. Najprv to je Myší kožúšok a za ním nasleduje bájka Lev a myš. Nádherné predstavenie a kultúrny zážitok! Nejako sme pri tých činnostiach vysmädli, čo tak spoločné posedenie pri bylinkovom čaji, samozrejme, z myšieho chvosta!

Deň plný myších aktivít sa pomaly končí. Zase sme o niečo múdrejší, zručnejší, šikovnejší, samostatnejší, sebavedomejší... Myšky z našej školskej knižnice, ďakujeme za krásny deň!

A. Potocká

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobr


Záložka do knihy spája školy

Do projektu „Záložka do knihy spája školy“ sa naša škola v tomto školskom roku zapojila druhýkrát. Téma tohtoročnej záložky bola: Namaľuj mi svojho obľúbeného hrdinu. Cieľom projektu je podporiť kladný vzťah žiakov ku knihám a čítaniu a nadviazať partnerské vzťahy s inými školami na Slovensku alebo v Českej rapublike. Našou partnerskou školou sa stala Základná škola Báb v Nitrianskom kraji.

Na hodinách slovenského jazyka a literatúry si žiaci čítali a rozprávali o rôznych rozprávkových hrdinoch, na niektorých sa aj zahrali. Potom ich na výtvarnej výchove stvárnili do knižných záložiek. Boli to hrdinovia z moderných i klasických rozprávok: Pippi dlhá pančucha, Pinocchio, kobyla Scarlet, Tri prasiatka, Lolek a Bolek, krtko, Nemo, Mickey Mouse, Jánošík, Janko Hraško...

Žiaci pracovali s radosťou a nadšením. Veľkou motiváciou bolo pre nich aj vedomie, že záložkou potešia iných žiakov. Preto pri ich zhotovovaní využili nielen svoj um, schopnosti a talent , ale vložili tam aj kus srdca.

Pamätali si na tento projekt z minulého roka a záložky, ktoré dostali vlani, mnohí z nich používajú v knihách a učebniciach dodnes.

Posledný deň pred jesennými prázdninami dostali záložky od žiakov partnerskej školy. Aj touto cestou za ne žiakom a pedagógom ďakujeme.

Mgr. Magdaléna Forgáčová

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Strašidelná noc

Žiaci deviateho ročníka zorganizovali dňa 25. októbrapodujatie pod názvom „Strašidelná noc“, ktorá sa u žiakov tešila veľkej obľube. Účastníciprichádzali v piatok večer o 19:00 hod.v skupinkách s plnými taškami, spacákmi a predovšetkým dobrou náladou. Noc sa začala prezliekaním do strašidelných masiek a maľovaním.Všetko bolo do detailov pripravené a nič nenechali na náhodu. Po veľkolepých prípravách diskotéka v maskách mohla začať. Všetci sa zabávali, tancovali a smiali. Atmosféra bola naozaj výborná.

Neskôr si žiaci overili svoju odvahu, pri nočnej prehliadke školy, so strašidlami. Niektorí nemali odvahu a ostali radšej len pri tanci. Keď hudba utíchla, utiahli sa do jednotlivých tried a spoločne si pozreli film. A tak ako to vždy býva, ráno sa žiakom veľmi ťažko vstávalo. Po budíčku upratali chodbu a triedy, aby sa v pondelok ráno mohlo opäť vyučovať.

Veríme, že zážitok, ktorý si žiaci z nezabudnuteľnej noci odniesli, v nich pretrvá a bude pre nich najväčšou odmenou, pretože spať v škole je úplne iné ako sa učiť. Už teraz sa tešíme na ďalší rok.

Daňková

obrobrobrobrobr
obr


Výstavka jesenných plodov

Jeseň je čas, kedy sa zberá z polí a záhrad úroda. A tak sme sa rozhodli na našej škole zhotoviť výstavku jesenných plodov z úrody, ktorú sme doma dopestovali. Mnohí žiaci sa zapojili do prípravy tým, že nosili ovocie, zeleninu i rôzne lesné plody. Všetko sme dali dohromady a v jedno októbrové utorkové poobedie sme to na triednickej hodine so žiakmi 6. ročníka vo vestibule školy vystavili. Na ďalší deň sme výstavku ešte v rámci vyučovacej hodiny svet práce dokončili, vyzdobili jesennými listami a výstavka bola na svete.
PaedDr. Anna Freierová

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obr


Účelové cvičenia

V dňoch 1. 10. – 2. 10. sa na 2. stupni realizovali účelové cvičenia. V teoretickej časti sa žiaci zaujímavou formou dozvedeli množstvo pre život dôležitých informácií z oblasti civilnej obrany, zdravotnej prípravy, pohybu a pobytu v prírode či dopravnej výchovy. Počas praktickej časti sme sa presunuli na ihrisko v Dlhej nad Oravou, kde sa mohli žiaci zúčastniť rôznych súťaží (skok vo vreci, hádzanie granátom a iné). Chlapci mali futbalový turnaj, umiestnili sa nasledovne: 1. miesto – 9.A, 2. miesto – 7.B, 3. miesto – 7.A. Finálový zápas bol neuveriteľným zážitkom, nakoľko o víťazovi rozhodli penalty. Dievčatá sa zúčastnili turnaja vo vybíjanej s nasledovným umiestnením: 1. miesto – 9.roč., 2. miesto – 8.roč., 3. miesto – 5/6 roč.
Mgr. Zuzana Glejteková

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Copyright © 2016 Základná škola s materskou školou Dlhá nad Oravou: Vytvorené pre ZŠ Dlhá. Spravuje Jozef Hrivo obrobrobrobrobrobr