Máj 2021

Svetový deň mlieka v školách

30. septembra, sme si aj my pripomenuli Svetový deň mlieka v školách. Rozhlasová relácia o mlieku, jeho význame a o zaujímavostiach, ktoré s mliekom súvisia, celej škole pripomenula, aký dôležitý a nezastupiteľný význam má konzumácia mlieka v školách pre zdravý vývin detí a žiakov.

Nezabudli sme ani na zdravú mliečnu desiatu - mliečko, syry, korbáčiky, parenice, jogurty. Žiaci, ktorí sa do aktivity Svetový deň mlieka zapojili, boli odmenení pamätným diplomom. Okrem toho tí, ktorí chceli vyjadriť podporu konzumácii mlieka, si v tento deň obliekli biele tričká.

Ing. Jana Pavčová

obrobrobrobrobr


Svetový deň zdravej výživy

Svetová organizácia pre výživu a poľnohospodárstvo FAO každoročne oslavuje Svetový deň potravy s cieľom pripomenúť si jej založenie a predovšetkým spojiť svet v aktivitách, ktoré podporujú celosvetové povedomie o význame potravy pre človeka, ako aj vo vytváraní a podporovaní opatrení, ktoré zabezpečia potravinovú bezpečnosť a výživnú stravu pre všetkých. Vývojom a výrazným pokrokom sa strava človeka, jej kvantitatívne, ako aj kvalitatívne možnosti, dostali na veľmi vysokú úroveň.

Hlavným posolstvom tohtoročného Svetového dňa potravy je „Zdravou výživou pre svet bez hladu“. FAO vyzýva svet, aby každý z nás prispel svojou troškou k lepšiemu výsledku. Nabáda krajiny k spoločným aktivitám so spoločným cieľom. Aktivít na podporu a zviditeľnenie tohto cieľa sa každý rok zúčastní asi 150 krajín sveta a Slovensko nie je výnimkou. Preto aj naša škola si každoročne pripomína tento deň, zapája sa rôznymi aktivitami a snaží sa našim žiakom priblížiť a poukázať na zdravý životný štýl a zdravú stravu. Tento rok si naši žiaci sami pripravili výstavku a nakreslili vlastnú pyramídu zdravia.

PaedDr. Elena Vrábľová

obrobrobr


Zdravý životný štýl

Životný štýl, a najmä ten zdravý, je v našich rukách!

V dnešnej neľahkej dobe je dôležité, aby sme nezabúdali na svoje zdravie a pohyb. Na hodinách občianskej náuky sme sa so žiakmi 7. ročníka rozprávali o zdravom životnom štýle, čo je pre náš organizmus vhodné, aký vplyv má zdravá strava a cvičenie na náš organizmus a ako sa snažiť správne o seba starať a nepodliehať iným vplyvom ako sú nezákonné omamné a iné látky.

Cieľom tohto tematického celku bolo vytvoriť si vlastné „Desatoro zdravia“, v ktorom si žiaci sami vytvárali pravidlá a zásady, ako sa budú o seba starať.

Niektoré zásady:
1. Dopraj si viac času pre seba!
2. Mysli pozitívne!
3. Ste to, čo jete!
4. Byť šťastný!
5. Byť vďačný!
6. Pomáhaj!
7. Počas pandémie musíme dodržiavať: ruky – rúško – odstup.

PaedDr. Elena Vrábľová

obrobrobrobrobr


Čajová párty

Zdravý životný štýl je téma, o ktorej sa veľa hovorí - čo si však pod ňou predstaviť?

Jednou z hlavných zásad zdravého životného štýlu, je aj pitný režim.

Pitný režim je slovné spojenie, ktoré už v dnešnej dobe poznajú aj deti, preto sme sa so siedmakmi rozhodli tejto téme venovať na hodine techniky.

Porozprávali sme sa o tom, aký je pitný režim dôležitý. Povedali sme si, že kolové nápoje obsahujú veľa cukru a kofeínu, preto by mali namiesto nich piť čistú vodu, minerálku, bylinkové čaje alebo ovocné šťavy.

Potom sme si uvarili čaj z čerstvých byliniek, dozvedeli sme sa o ich účinkoch a pochutili sme si aj na ovocí, ktoré sme si sami doniesli.

Ing. Jana Pavčová

obrobrobrobrobr


Významný úspech v krajskom kole biologickej olympiády

Len nedávno sme vás informovali o úspešnom umiestnení našej žiačky Silvie Pavčovej na okresnom kole biologickej olympiády v kategórii E, ktorá postúpila do krajského kola.

18. 5. 2021 sa uskutočnilo krajské kolo biologickej olympiády v kategórii E na tému Rastliny agrocenóz (polí, lúk a pasienkov). Súťažiaci dostali 25 otázok, z toho bolo 10 vedomostných, na ktoré odpovedali formou testu a 15 otázok bolo zameraných na praktické poznávanie rastlín.

Súťažiaci si mali priniesť herbáre vlastných vylisovaných rastlín a správu z pozorovania a mapovania týchto druhov.

Celá súťaž prebiehala online. Celkový počet možných bodov bol 205. Silvia získala 202 bodov, čo bol vôbec najlepší výsledok v celkovom hodnotení 14 súťažiacich. Získala 1. miesto a ako jediná zo Žilinského kraja postúpila do celoslovenského kola, ktoré sa bude konať 16. a17. júna 2021.

Silvii gratulujeme a zároveň jej budeme držať palce, aby mala opäť úspech.

PaedDr. Anna Freierová

obrobrobrobrobr


Ochrana životného prostredia

Keďže nám situácia s COVID – 19 neumožnila besedu s pani Zuzanou Kertysovou z CHKO Horná Orava , ktorá sa zaoberá najmä environmentálnou výchovou, nahradili sme to aspoň aktivitami a pozeraním krátkych filmov o ochrane životného prostredia.

Deti si zopakovali ako triediť odpad, aké farby nádob sú na triedenie odpadu, ako šetriť vodou, elektrinou, ako sa starať o čistotu ovzdušia, ako chrániť lesy a pod. Vypracovali rôzne PL, kde si svoje vedomosti utvrdili.

Mgr. Zuzana Kubošová

obrobrobrobrobr


Spoznávanie semien a ich klíčenie

Deti na 1. stupni počas májových hodín prvouky, prírodovedy a pracovného vyučovania spoznávali rôzne druhy semien. Pozorovali ako semená klíčia a postupne ako z nich vyrastie nová rastlinka. Každé dieťa sa o svoju semiačko staralo, aby z neho vyrástla rastlinka.

Pozorovaním zistili, že klíčenie semien závisí od rôznych podmienok ako sú voda, vzduch a teplo. Semiačko vyklíči len zdravé, zelené a nepoškodené. Rastlinka pre svoj rast a život potrebuje pôdu, vodu, teplo, vzduch a svetlo.

Oboznámili sa so životnými prejavmi rastlín. Dozvedeli sa, že rastliny rastú na rôznom prostredí a môžu sa rozširovať pomocou vzduchu, vody, živočíchov, človeka ale aj samostatne.

Spoločnými aktivitami a pokusmi sa deti naučili spoznávať rôzne semená, ich význam využitia a potrebu pestovania.

Mgr. Zuzana Kubošová

obrobrobrobrobr
obrobrobrobrobr


Vitajte v Sodome

Na pobreží Atlantického oceánu v susedstve afrických štátov Pobrežie slonoviny, Burkina a Togo leží Ghana. Má viac než 500 km dlhé pobrežie, barinaté, nehostinné. V Ghane sú aj husté tropické pralesy a široké savany.

Na hodinách biológie sme si v dokumente s názvom Vitajte v Sodome pozreli odvrátenú stránku tohto nádherného kúska sveta.

Dej sa odohráva na malom kúsku zeme s čudesným názvom Agbogloshi, neďaleko hlavného mesta Akkra. Zem sa tu ťažko dá nazvať zemou, akú my poznáme. Bažina, močiar, kde tu pevný ostrov hliny, ale hlavne neuveriteľné množstvo odpadu z kovových súčiastok starých, nepotrebných počítačov, mobilov a ďalších zariadení. 250 000 ton elektronického odpadu ročne končí na tejto obrovskej ilegálnej skládke, ktorá patrí k najtoxickejším miestam na svete! V bahnistej džungli súčiastok sa pohybujú postavy – deti, ženy, muži! 6000 ľudí na malom priestore. Zbierajú a triedia odpad! Za úbohú almužnu, pár hltov teplej polievky, za vodu - aby prežili. Celé dni a noci sú v blízkosti nebezpečného odpadu, toxických kovov, gumy, plastov, v čiernom dyme a neznesiteľnom zápachu. S holými rukami zbierajú a na hromadu znášajú všetko, čo sa ešte dá ako tak zužitkovať. Možno len pre pár gramov nejakého kovu. A na všetko toto, na biedu, na zúfalstvo sa pozerajú iní, ktorí bývajú v prepychových vilách obklopení bohatstvom. Dva obrazy jedného sveta. Raj a Sodoma na jednom mieste. To je dnešná tvár Ghany!

So zmiešanými pocitmi si tento dokument pozreli naši žiaci 8. a 9. ročníka. Bolo to v rámci Zelenej školy, namiesto plánovanej exkurzie, ktorá sa z dôvodu pandémie neuskutočnila.

Nejedného žiaka napadla otázka – prečo to robia? Pre koho to robia? Dá sa tomu zabrániť? Boli tam predsa aj deti, aj celkom malé, ako ich to poznačí v živote? A aký je to vlastne život – na skládke?

Pre nás nepredstaviteľné, ale určite nie ľahostajné! Môžeme im pomôcť? Azda keby bolo menej odpadu, menej techniky, ale či sa to dá?

Za deviatakov nám to takto zhrnula Erika Forgáčová:

Dokument v nás vyvolal rôzne emócie: pocity smútku, súcitu, zármutku, ale aj bezmocnosti, lebo sme videli, že tam netrpia len ľudia, ale aj životné prostredie.

Emócie opísali naši spolužiaci takto:
„Je to veľmi smutné, takto by som žiť nechcel.“

P. Kajan
„Dúfam, že každý z nás bude šetriť životné prostredie:“

M. Kamas
„Je mi ľúto tých ľudí. Neviem, ako v takom prostredí môžu žiť.“

V. Vraštiaková
„Bolo to všetko hrozné, ako to mali všetko znečistené. Bolo to smutné, že nemajú kde bývať.“

P. Janidžárová
„Mne strašne prišlo ľúto tých detí, lebo ono je to tam hrozné. Myslím, že my by sme si mali uvedomovať, čo všetko máme a mali by sme byť radi za taký život.“

A. Kardošová

Po dopozeraní filmu sme boli vďační, že máme podmienky pre život, také, ako máme. Veríme, že sa situácia recykláciou zlepší.

PaedDr. Anna Freierová a Erika Forgáčová

obrobrobrobrobr


Copyright © 2016 Základná škola s materskou školou Dlhá nad Oravou: Vytvorené pre ZŠ Dlhá. Spravuje Jozef Hrivo obrobrobrobrobrobr